Metternichův pád

30.10.2015 - Jan Čurda

Velká francouzská revoluce se dávno utopila v krvi a Napoleon byl poražen. Evropské velmoci Prusko, Rakousko, Rusko, Francie a Velká Británie potom utvořily takzvanou pentarchii. Pomocí vzájemných dohod o pomoci proti revoluci chtěli zabezpečit poklidný vývoj tradičních monarchií. A pak přišel rok 1848, který hlavního protagonistu principu "status quo" smetl z politické scény.


Reklama

Drama v hlavním měste monarchie

Ve Vídni se začala situace vyhrocovat 13. března, když bylo bouřlivě probíhající zasedání dolnorakouských stavů, projednávající návrhy reforem, přerušeno davem revolučně naladěného lidu a studentů, kteří se dožadovali ústavního režimu. Bouře se rozšířila i na předměstí, kde lid raboval celnice a zapaloval továrny.

Pryč s Metternichem!

Zástupy žádaly odstoupení nenáviděného kancléře Metternicha. Starý kancléř však odmítal pohlédnout realitě do tváře, domníval se, že jde jen o výtržnosti, které vojsko a policie potlačí. Když se však vojáci pokusili vytlačit dav od sněmovny, došlo ke střetu a vojáci zahájili palbu. V císařském paláci Hofburgu se mezitím sešla Státní konference, nejvyšší vládní instituce, aby se situaci pokusila řešit.

Starý kancléř nakonec po nátlaku ostatních členů konference požádal o propuštění. Ještě předtím stačil pověřit generála Windischgrätze vedením vlády. Metternich se necítil ve Vídni bezpečně a hned druhý den prchl do Valtic. Ani tam však dlouho nevydržel a nakonec nalezl azyl až v Londýně.

Reklama

  • Zdroj textu:
  • Zdroj fotografií: Wikimedia

Další články v sekci

Reklama

Reklama

Aktuální články

William James Sidis byl americký génius, disponoval mimořádnými matematickými a jazykovými schopnostmi. V dětství byl označován za zázračné dítě, v dospělosti za vyhořelého podivína žijícího v ústraní.

Zajímavosti

Sýkora krade srst spící lišce.

Věda

Václav II. byl mimo jiné i autorem tří básní, které jsou dodnes zachovány v písňovém rukopisu Codex Manesse.

Historie
Válka

Ganymed na snímku sondy Juno

Vesmír

Kritická údržba | Peking 2010

Rostoucí platy a klesající ceny dělají v Číně z osobních aut zboží, které je dostupné stále větší části populace. Dokonce ani nejširší dálnice tak často nezvládají nápor nových motoristů. Čtrnáctého srpna 2010 zkomplikovala provoz na národní dálnici 110 přítomnost těžkých vozidel, jež se podílela na rekonstrukci vozovky. Průjezdnost klesla na polovinu a následoval kolaps: Někteří řidiči ujeli zhruba jen kilometr za den, jiní zůstali v automobilech zcela uvězněni a neposouvali se vůbec. Dopravní katastrofa trvala 12 dní a její nedobrovolní účastníci přežili hlavně díky přizpůsobivým obchodníkům, kteří začali prodávat jídlo a občerstvení přímo v kolonách – ovšem za mnohonásobně nadsazené ceny. 

Revue

Nové časopisy Extra Publishing

RSSInzerceO serveru (Redakce)Partnerské weby
© Extra Publishing, s. r. o. 2007–2011. ISSN 1804-9907