Miniledviny z lidských buněk poslouží jako simulátor onemocnění ledvin

25.10.2015 - Stanislav Mihulka

Organoidy z kmenových buněk s přepsanou DNA simulují ledviny závažně poškozené genetickou chorobou

Poslední dobou se roztrhl pytel s organoidy. Jsou to malé verze lidských orgánů, které vědci pěstují z lidských buněk pro účely výzkumu. Nefungují úplně stejně, ale hodně se podobají opravdovým orgánům. Takové malé plíce, játra, ledviny nebo třeba mozky na petriho misce. Dají se na nich zkoušet nové léky nebo objevovat doposud neznámé vlastnosti orgánů.

Na medicíně Washingtonské univerzity zašli ještě o něco dál. Vyrobili organoidy ledvin z lidských kmenových buněk, kterým ale ještě navíc přepsali DNA. Získali tím malé lidské ledviny s genetickými změnami, které odpovídají závažným onemocněním ledvin, jako například polycystické chorobě ledvin.

Miniledviny s genetickými chorobami teď mohou vědcům posloužit jako simulátor, na němž mohou onemocnění lépe pochopit a také vyzkoušet nové léky a léčebné postupy. Badatelé si také ověřili, že by stejným způsobem mohli přepsat DNA lidí se škodlivými mutacemi a vyléčit je.

University of Washington, Nature Communications