Miony kosmického záření pomáhají kontrolovat beton a potrubí

07.07.2015 - Stanislav Mihulka

Proč nevyužít ke kontrole rozvodných sítí částice, přirozeně vznikající působením kosmického záření?

Moderní civilizace si zvykla na neustálý přísun elektřiny, vody nebo plynu po stisknutí tlačítka. Za tímto luxusem jsou ale ohromně rozsáhlé rozvodné sítě, které se neustále opotřebovávají. Potrubí postupně koroduje a beton se ztenčuje, což vede k poruchám a někdy i dramatickým katastrofám.

Proto potřebujeme technologie, které by zajistily kontrolu rozvodných sítí, co nejlépe to jde. Vědci Národní laboratoře Los Alamos se rozhodli využít služeb přirozeně se vyskytujících mionů. Miony jsou částice, které vznikají, když kosmické záření narazí do molekul ve svrchní části pozemské atmosféry. Jsou asi dvěstěkrát těžší než elektrony, a proniknou mnoho metrů pod povrch země.

Každou minutu skrápí metr čtvereční zemského povrchu asi 10 tisíc mionů. Badatelé postavili zařízení zvaný mionový tomograf, který s pomocí těchto mionů dokáže zobrazit struktury, jimiž částice právě prošly.

American Institute of Physics, AIP Advances