Mise STS-61C: Columbia nabitá experimenty

- Vít Straka

Dvanáctého ledna 1986 zamířil ještě před úsvitem do vesmíru raketoplán Columbia. V rámci mise STS-61C čekalo na posádku hned několik úkolů

Vypouštění družice RCA Satcom Ku-1 z nákladového prostoru Columbie.
12 . 1 . 1986

Start se musel z technických důvodů zhruba o měsíc odložit. Lidé z NASA už byli nervózní, protože Columbia blokovala pozemní infrastrukturu pro březnový let raketoplánu Atlantis, jenž se měl věnovat výhradně pozorování Halleyovy komety z vesmíru. V té chvíli ještě nikdo netušil, že koncem měsíce hned po startu exploduje Challenger a kosmické letouny zůstanou víc než dva a půl roku „uzemněny“.

Sedmičlenné posádce Columbie velel zkušený veterán Robert Gibson, který mířil do vesmíru už podruhé. Za zmínku stojí rovněž pilot Charles Bolden, budoucí ředitel NASA, či senátor William Nelson, oficiálně druhý aktivní politik v kosmu. Po startu se letoun usadil na orbitě ve výšce 324 km a se sklonem 28,5° k rovníku.

Columbia nesla telekomunikační družici RCA Satcom Ku-1 pro vnitrostátní spojení na území USA, která první den letu opustila nákladový prostor i se svým urychlovacím raketovým stupněm pro navedení na přechodnou dráhu ke geostacionární. Méně úspěchu přinesla paleta s experimentálními materiály umístěná v nákladovém prostoru – správně fungovalo pouze jedno ze tří nainstalovaných zařízení, jež se snažilo navigovat kapky vody do středu kulaté nádržky.

Poslanec Nelson se mezitím v kokpitu zabýval pokusy s růstem bílkovinových krystalků v beztížném stavu, kde odpadá například sedimentace, podařilo se mu však zpracovat asi jen polovinu vzorků. Na řadu přišlo také testování nových vojenských kamer pro zaznamenávání objektů na Zemi i v atmosféře na základě tepelného vyzařování.

Raketoplán přistál 18. ledna před úsvitem na Edwardsově letecké základně v Kalifornii. Během sestupu atmosférou se měl uskutečnit ještě pokus se zážehy manévrovacích trysek ze svazku na kokpitu v hustším prostředí – byl však předem zrušen, protože panovaly obavy z jejich exploze v takových podmínkách zapalování. Pět dní po přistání přepravil obří Boeing Columbii zpět na floridský kosmodrom, kde se už schylovalo k osudnému startu Challengeru…