Místo činu: Snímky rentgenových observatoří odhalily výbuch supernovy

07.04.2015 - Martin Reichman

Porovnání snímků z japonského rentgenového spektrometru sondy Suzaku a observatoře Chandra odhalilo pozůstatky po impozantní explozi supernovy s označením 3C 397. Supernova, nacházející se v souhvězdí Orla, přibližně 33 tisíce světelných let od Země, byla patrně bílým trpaslíkem, i když vědci nevylučují ani možnost, že se jednalo hned o dvojici bílých trpaslíků v dvojhvězdném systému

K explozím tohoto typu supernov obvykle dochází, když bílý trpaslík získá navíc hmotu – například akrecí plynu z hvězdného souputníka, případně spojením s jiným bílým trpaslíkem. V okamžiku, kdy jeho hmotnost překročí Chandrasekharovu mez, hmota hvězdy již není dále schopna odolávat vlastní gravitaci a začne se hroutit. Rychle se zvýší teplota a zažehne se řetězová termojaderná reakce, která hvězdu rozmetá na kusy.

• Zdroj fotografií: NASA, Suzaku, DSS, JPL-Caltech