Mladý pozůstatek supernovy N 63A je jako Pac-Man požírající hvězdy

Exploze supernovy vykreslila podivuhodný objekt ve Velkém Magellanově mračnu

19.10.2021 - Stanislav Mihulka

Vypadá jako Pac-Man, který si prokusuje cestu vesmírem. Ve skutečnosti jde o pozoruhodný objekt označovaný jako N 63A – relativně mladý pozůstatek supernovy, která divoce explodovala ve Velkém Magellanově mračnu.

Tato důvěrně známá trpasličí galaxie se nachází ve vzdálenosti 163 tisíc světelných let, takže na ni máme pěkný výhled. Velké Magellanovo mračno obsahuje několik aktivních hvězdných porodnic, kde se před našima očima rodí hvězdy. Některé z nich jsou velmi masivní a záhy explodují jako supernovy.

Pac-Man v Mraku Magellanově

V jedné z těchto porodnic se před nějakou dobou zrodila i velká hvězda, jejíž exploze stvořila Pac-Mana. Pozůstatek supernovy bizarního tvaru je v těsné blízkosti obklopen mnoha dalšími hvězdami, což celou scénu ještě více připodobňuje legendární videohře. Galaktický Pac-Man zde nadšeně „požírá“ blyštící se hvězdy.

TIP: Teleskop eROSITA vystopoval největší známý rentgenový pozůstatek supernovy

Výbuchy supernov obvykle svými rázovými vlnami v okolí spustí tvorbu nových hvězd a planetárních systémů. V případě Pac-Mana to ale naopak vypadá, že mocné rázové vlny vypudily okolní kosmický plyn a prach, takže v blízkosti žádné nové hvězdy momentálně nevznikají. Podle odborníků je to ale jen dočasné. V budoucnu se prý kolem Pac-Mana budou rodit nové hvězdy jako houby po dešti.