Mlhovina Helix: Čeká naše Slunce osud Božího oka?

13.10.2014 - Redakce Tajemství vesmíru

Tvar planetární mlhoviny Helix by nám mohl odpovědět na otázku, jak nejspíš bude jednou vypadat naše Slunce. Zatím toho ale mnoho neprozradila.

Helix je nejbližší a současně také nejjasnější planetární mlhovina viditelná na obloze, od Země ji dělí jen 700 světelných let a měří zhruba 3 světelné roky. Vznikla asi před 25 tisíci lety odhozením svrchních vrstev mateřské hvězdy a od té doby se rozpíná rychlostí 24 kilometrů za sekundu. Víme, že se v jejím středu nachází bílý trpaslík, s povrchovou teplotou 130 tisíc stupňů a že její složitá struktura zahrnuje dva téměř pravoúhle postavené disky, oblouky, rázovité vlny a také útvary, pro které vědci zatím nemají vysvětlení.

Planetární mlhovinu Helix objevil v roce 1824 německý astronom Karl Ludwig. Podle jejího tvaru se jí přezdívá Boží oko nebo také Sauronovo oko.

• Zdroj fotografií: apod.nasa.gov