Mlhovina v Orionu ponořená do filamentů prachu mladých hvězd

26.03.2014 - Redakce

Co oblokupuje toto hnízdo, kde se rodí nové hvězdy? V případě Mlhoviny v Orionu je to pořádná porce prachu. Celé pole mlhoviny této, které leží od nás zhruba 1 600 světelných let daleko, je protkáno filamenty prachu, který zachycuje viditelné světlo.

Prach je vytvářen v atmosférách hmotných chladných hvězd a je z nich vyvrhován silným hvězdným větrem. Nejen hvězdokupu Trapéz, ale i další mladé hvězdy obklopují tato oblaka šedého prachu, který doplňuje modře a hnědě zářící plyn uprostřed. Během několika následujících milionů hvězd bude prach zničen mladými hvězdami nebo rozfoukán do galaktického okolí.

• Zdroj fotografií: Robert Fields

Spisovatel pečlivě budoval svou image dobrodruha. Vpravo Karel May (1842–1912) jako Old Shatterhand, vlevo na snímku z roku 1905.

Červené světlo pomáhá stárnoucím očím

Ledoví obři Uran a Neptun

Na sklonku života pobýval Václav Eusebius v Roudnici nad Labem.

Původně Messerschmitt Bf 109, později Avia S-199, která se v roce 1948 dostala do Izraele a bojovala v izraelsko-arabských válkách

Horal každým coulem

Symbolem horolezectví a života ve vyšších nadmořských výškách by mohl být jak divoký (Bos mutus) a jeho domestikovaná forma jak domácí (Bos grunniens)Tento mohutný sudokopytník s dlouhou srstí obývá oblasti střední Asie a žije v nadmořských výškách až kolem 5 500 metrů nad mořem (nepotvrzené údaje uvádí i 6 100 m n. m.). Díky velmi dobře tepelně izolující srsti a mnoha dalším adaptacím pro život na vysokohorských loukách a náhorních plošinách byl tento druh skotu ceněn již ve starověku. Dodnes je domestikovaná forma jaka využívána šerpy k vynášení zavazadel horolezcům v Himálaji. Jak přitom není žádný střízlík – velcí samci přesahují hmotnost jedné tuny a v plecích mohou dosáhnout výšky 2,2 metru. Samice jsou v porovnání se samci asi o třetinu menší. Také domestikovaní jaci zdaleka nedosahují velikosti svých divokých předků, samci váží maximálně 580 kilogramů.

„Nízkohorská“ nemoc

Mezi adaptace, které jakům umožňují obývat nehostinné prostředí vysokých horstev, patří celkově větší plíce a srdce, než jaké má skot žijící v nížinách. Tito kopytníci mají také lepší schopnost přenosu kyslíku v krvi díky fetálnímu hemoglobinu, který u nich zůstává aktivní po celý život. Jaci jsou tak dobře přizpůsobeni svému prostředí, že v nížinách poměrně rychle hynou! Ohrožují je zde běžné nemoci a teploty nad 15 °C.