Modrá světla LED by mohla odradit ptáky od srážek s letadly

15.04.2015 - Stanislav Mihulka

Blikající modrá světla upozorní ptáky na prolétávající letadlo. Bude to stačit?

Srážky letadel s ptáky představují jedno z nejběžnějších rizik letecké dopravy dnešní doby. Likvidují letadla, zabíjejí lidi a samozřejmě také ptáky a jenom ve Spojených státech samotných každý rok způsobí škody za zhruba 700 milionů dolarů.

Jednou z možností, jak zabránit takovým srážkám, je vybavit letadla výstražnými světly, která by ptáky upozornila na letadlo a varovala tak před srážkou. Problém je v tom, že lidský zrak a zrak ptáků se v mnohém liší a pro lidské konstruktéry není úplně snadné vyvinout technologii, která by fungovala u ptáků.

Vědci nedávno přišli na to, že pro vlhovce hnědohlavé (Molothrus ater), malé pěvce ze Severní Ameriky, kteří se často srážejí s letadly, jsou nejvíce podezřelé blikající modré LEDky, se světlem o vlnové délce 470 nanometrů. Zjistili to během série jistě zajímavých experimentů s dálkově ovládaným modelem letadla. Není vyloučeno, že dopravní, sportovní i vojenská letadla budou brzy blikat modře.

Science News, Condor