Mohl existovat život už na počátku vesmíru?

27.02.2014 - redakce 100+1

Harvardský astrofyzik Abraham Loeb přišel s překvapivou teorií, že život ve vesmíru mohl vzniknout už 15 milionů let po Velkém třesku. Tedy v době, kdy ještě neexistovaly ani první hvězdy

Obecně se má za to, že ve zmíněné době ještě ani neexistovaly první hvězdy, nicméně teplota mohla podle Loeba právě dosahovat optimálního rozmezí pro život (tedy 0–100 °C) – a to v důsledku kosmického mikrovlnného záření, jež vzniklo krátce po Velkém třesku. Pokud už tehdy existovaly planety, mohlo na nich panovat odpovídající teplo, přestože nekroužily v blízkosti žádné hvězdy.

Zmíněné záření totiž prostupuje rovnoměrně celým vesmírem. Planety se ovšem skládají z těžších prvků, které se objevily až při výbuchu prvních stálic. Loeb se proto domnívá, že prvotní masivní hvězdy s krátkou životností se mohly zrodit dříve, než vědci předpokládají, a poskytnout tak těžší prvky pro vznik planet.

Kosmické záření ovšem podle nové teorie nabízelo vhodné podmínky pro život jen relativně krátkou dobu, a je tedy pravděpodobné, že pokud se tehdy nějaký život objevil, neměl dost času se vyvinout do složitějších forem.

100+1 zahraničí zajímavost 5/2014