Mohly se kamenné planety zformovat i na okraji Sluneční soustavy?

10.10.2015 - Michal Švanda

Zdá se, že formaci kamenných planet na periferiích Sluneční soustavy v principu nic nebrání. Jediným požadavkem na jejich vznik je taková vzdálenost od centrální hvězdy, kde mohou základní stavební prvky – především železo, nikl, křemík a hliník – existovat v pevném skupenství. A samozřejmě jich musí být k dispozici dostatek.

Vzhledem k předpokládanému gravitačnímu rozvrstvení již v protoplanetárním disku panovaly tedy optimální podmínky pro vznik kamenných členů našeho solárního systému v jeho vnitřních částech. Podle vědců muselo ke kondenzaci zárodků planet složených z těžších prvků nutně docházet i v oblasti okupované dnes Jupiterem, Saturnem, Uranem a Neptunem. Tato kamenná jádra se pak stala základem zmíněných obřích planet, poté co se na ně gravitačně nabalovaly i lehčí prvky; není však zcela zřejmé, zda v nitrech plynných obrů přetrvala v nezměněné formě až do současnosti. Nicméně jakmile se tyto planety zformovaly, jejich gravitační vliv již nedovolil vznik dalších stabilních těles.

Tajemství vesmíru 1-2/2015