Mohou mít planetky vlastní měsíce?

07.01.2015 - Michal Švanda

Odpověď zní jednoduše: mohou, neboť z hlediska přírodních zákonů tomu nic nebrání. Zmíněné zákony – zejména pak zákon obecné gravitace – nekladou žádná omezení na velikosti těles, kolem kterých mohou obíhat jiné vesmírné objekty. Můžeme však diskutovat o stabilitě orbit takových objektů, neboť je gravitačně ovlivňuje nejen primární těleso, ale také Slunce, ostatní planety a další planetky v jejich okolí, přičemž může docházet i k těsným přiblížením.

TIP: Jedna planeta, dvě hvězdy: Častější systém, než jsme si mysleli

Označení „měsíc planetky“ však může být zavádějící, neboť tiše předpokládá, že druhé těleso bude výrazně menší než primární objekt. Pokud se ovšem jedná o planetky, nemusí jít vůbec o pravdivou predikci – gravitačně k sobě totiž mohou být vázána tělesa srovnatelných velikostí. V takovém případě se již znatelně „obíhají navzájem“, přesněji krouží kolem společného těžiště, které se nachází vně zmíněné dvojice. Astronomové tedy spíše než o planetkách s měsícem mluví o binárních planetkách (nebo dvojplanetkách), či dokonce o trojplanetkách (známe-li dva přirozené satelity).

První objevenou dvojplanetkou se v roce 1993 stala (243) Ida, u níž vědci na snímcích ze sondy Galileo prolétající okolo identifikovali měsíček Daktyl. Ke konci března 2014 jsme s určitostí znali 243 vícenásobných planetek, přičemž alespoň pět z nich prokazatelně představuje trojplanetky. Vzhledem k neúplnosti pozorování není v současnosti možné stanovit, kolik procent planetek je skutečně vícenásobných, avšak například i zjevně dvojité krátery na povrchu Měsíce a dalších těles dokazují, že se vícenásobné planetky vyskytují ve Sluneční soustavě běžně.

Tajemství vesmíru 5/2014