Mohou se galaxie pohybovat rychleji než světlo?

10.09.2014 - Michal Švanda

Při měření vzdálenosti vesmírných objektů se pozorovatelům může zdát, že se rozpínající galaxie pohybují rychlostí přesahující rychlost světla. Přestává v tomto vzdáleném mezigalaktickém prostoru platit Einsteinův rychlostní limit?

Nikoliv, galaxie se skutečně nepohybují nadsvětelnou rychlostí, jde pouze o iluzi. Galaxie při svém pohybu Einsteinův limit, podle nějž se nic nemůže pohybovat rychleji než světlo ve vakuu, rozhodně neprolamují. Již Edwin Hubble si na počátku 20. století všiml, že galaxie se od nás vzdalují tím rychleji, čím dále se nacházejí. Tento jev je způsoben rozpínáním vesmíru, které je podle nejnovějších poznatků dokonce zrychlené. Kdybychom pozorovali vzdálenější a vzdálenější galaxie, zdánlivě by se od nás vzdalovaly rychleji a rychleji, až by rychlost jejich vzdalování hypoteticky překročila rychlost světla. V ten okamžik by nám však galaxie zmizela z dohledu, neboť světlo z ní vyzářené by nás již nikdy nedostihlo.

Galaxie se tedy vůči prostoru pohybuje rozhodně konečnou rychlostí, ovšem je to právě prostor, který se nafukuje a budí dojem absurdních rychlostí. Je to podobné situaci, kdy se atlet postaví na běžeckou dráhu s cílem co nejrychleji zaběhnout stovku. Ozve se startovní výstřel, běžec vyrazí, avšak ve stejný okamžik se běžecká dráha začne zrychleně natahovat. Rychlost rozpínání dráhy v určitém okamžiku přesáhne rychlost běžce a ten, i když se pohybuje na hranici svých možností a vůči dráze lokálně vždy stejně rychle, cíle nikdy nedosáhne.

Tajemství vesmíru 11/2013