Molekulární hrátky: Jak u myši napodobit vývoj lidského mozku?

09.08.2015 - Stanislav Mihulka

Stačí si pohrát s regulačním proteinem Pax6 a ve skromném myším mozku se objeví spousta neuronů

Mozková kůra obaluje velký mozek, je historicky nejmladší částí centrální nervové soustavy a právě u lidí je velmi obsáhlá a komplikovaná. Myši mají oproti tomu mozkovou kůru vcelku skromnou.

Vědcům Max Planckova Institutu pro molekulární buněčnou biologii a genetiku se přesto nedávno povedlo u laboratorních myší napodobit rozjezd vývoje mozkové kůry primátů. Vlastně to nebylo ani moc složité, stačilo, když v bazálních zárodečných buňkách mozkové kůry myší spustili gen, jehož produktem je regulační protein Pax6.

Lidé a myši se za normálních okolností liší v tom, jestli bazální zárodečné buňky mozkové kůry spouštějí tvorbu regulačního proteinu Pax6 anebo ne. Když badatelé přinutili dotyčné buňky myší, aby vyráběly protein Pax6, tak myším embryím narostlo více neuronů. A od těch je to už jen krůček k velkému mozku v těle myši.

PLoS Biology