Molekulární mračno Barnard 68: Temnota v níž se rodí nové hvězdy

15.12.2014 - Martin Reichman

To, co bylo kdysi považováno za díru v obloze, dnes astronomové znají jako tmavé molekulární mračno v souhvězdí Hadonoše, známé také jako Barnard 68. Přestože přesně nevíme, jak tato molekulární mračna vznikají, předpokládá se, že jsou místem, v němž se rodí nové hvězdy. Tyto "temné díry do oblohy", jsou jedněmi z nejchladnějších míst ve vesmíru, jejich teplota se pohybuje blízko absolutní nuly - okolo 10 kelvinů, tedy -263°C.

Astronomové předpokládají, že mračno Barnard 68 zkolabovalo za vzniku nové hvězdné soustavy. Vysoká koncentrace prachu a molekulárního plynu v tomto mračnu absorbuje prakticky veškeré světlo emitované hvězdami, které se nachází v jeho pozadí. Barnard 68 se nachází přibližně 500 světelných let od Země a měří asi půl světelného roku.

• Zdroj fotografií: Robert Nemiroff, Jerry Bonnell