Morpheus: NASA testuje létajícího robota, který bude přistávat na planetách

14.03.2014 - Petr Broža

Další test robota Bravo (s označením Free Flight8, FF8) projektu Morpheus se uskutečnil 5. března v Kennedyho vesmírném středisku na Floridě. V pořadí šlo již o šestý let poslední generace tohoto stroje, při kterém robot vylétl do výšky 142 metrů a poté vertikálně (traverzem) přeletěl o 194 metrů dále, kde přistál jen několik desítek centimetrů od místa určení.

Robot dodržel bezchybně naplánovanou trajektorii letu, přičemž dosáhl maximální rychlost výstupu 13 m/s a let trval 79 sekund. Při letu byl simulován výběr náhradního cíle z důvodu špatných podmínek v místě přistání. První testy provedla NASA již v srpnu 2011, přičemž robot byl v průběhu testů postupně vylepšován a bylo postaveno několik generací.

Projekt Morpheus si klade za cíl postavit přistávacího robota, který bude umět traverzovat nad povrchem planety a najít optimální místo pro přistání. S takovým robotem by mohlo být přistání roveru Curiosity v srpnu 2012 podstatně jednodušší. Robot by tak nemusel přejíždět k místu, které bude zkoumat, po povrchu planety jako současné rovery.