Mořský koník z Velkého Magellanova mračna

01.12.2014 - Martin Reichman

Dominantní tmavý objekt v centru tohoto snímku, pořízeného širokoúhlou kamerou Wide Field Planetary Camera 2 z Hubbleova  vesmírného teleskopu, připomíná svým tvarem pasoucího se mořského koníka. Ve skutečnosti jde o sloup prachu dlouhý přibližně 20 světelných let.

Tato prachová struktura zvláštního tvaru se nachází ve Velkém Magellanově mračnu, v hvězdotvorné oblasti nedaleko rozsáhlé mlhoviny Tarantule. V této energetické mlhovině se nachází také hvězdokupa NGC 2074, jejíž střed je vidět za horní hranou snímku ve směru krku mořského koníka.

Osud mořského koníka, stejně jako dalších prachových objektů v oblasti je v rukou právě této hvězdokupy. Jak v ní postupně vznikají mladé hvězdy, jejich světlo a vítr prachové pilíře v příštích miliónech let pomalu zničí.