Moskevské obchodní centrum: Moderní srdce ruské metropole

07.08.2013 - Jan Miklín

Moskva, to nejsou jen „nadýchané“ věžičky Kremlu a pravoslavných chrámů nebo betonová panelová architektura z dob komunistického režimu. Symbolem „nové“ Moskvy jsou mrakodrapy mezinárodního obchodního centra


Reklama

Výstavba čtvrtě ze skal a oceli, někdy označované za „město ve městě“, byla schválena již roku 1992. Staveniště o rozloze okolo 60 ha leží na Krasnopresněnském nábřeží, asi 4 kilometry západně od Rudého náměstí, na místě dřívějších opuštěných továren. Celkový dohled nad stavbou vykonává architektonické studio č. 6 pod vedením Gennadije Siroty, ale každá stavba má vlastního architekta i investora. Od centra za celkovou odhadovanou cenu 12 miliard dolarů si vláda slibuje vytvoření obchodní, nákupní a zábavní čtvrti, ve které se má každou chvíli pohybovat (ať už pracovně či na návštěvě) mezi dvěma až třemi sty tisíci lidí.

Až k nebesům

Stavby, které v obchodním centru vznikají, jsou převážně mrakodrapy. Jednou z výjimek a zároveň nejstarší budovou je Expocentrum, výstaviště z roku 1977, jehož rekonstrukce a přestavba skončila v roce 2008.

První dokončenou stavbou byla Věž 2000, třicetipatrová kancelářská budova dokončená koncem roku 2001 po pěti letech výstavby. Stojí na jižním – tedy opačném – břehu řeky a s hlavním areálem centra ji spojuje více jak dvěstěmetrový most Bagration, pojmenovaný po rusko-gruzínském generálu z dob napoleonských válek a otevřeném v roce 1997, při 850. výročí založení Moskvy.

Nejvyšší stavbou je zatím rozestavěný východní mrakodrap z dvojice Věží federace s anténou, která má dosáhnout výšky 509 m a stát se tak nejvyšší stavbou v Evropě. Kompletně hotová je západní věž, obsahující šedesát tři pater.

Ze skla a oceli

Zatím však status nejvyšší stavby Evropy i moskevského centra zůstává mrakodrapu Mercury Tower, dostavenému letos a dosahujícímu výšky 339 metrů při pětasedmdesáti patrech. Poněkud nezvykle působí měděné opláštění budovy, které jí dává zvláštní, načervenalý lesk.

Dokončení celého komplexu je záležitostí příštích let, bude záležet i na dalších zdrženích, které – ať už vinou problémů technických nebo finančních – stavbu postihují. Zatím pouze v plánu je také dokončení stanice metra, které mají komplex obsluhovat, a stavba vysokorychlostních tratí na obě moskevská letiště.

Reklama

  • Zdroj textu:
  • Zdroj fotografií: Shutterstock



Další články v sekci

Reklama

Reklama

Aktuální články

Požár v proslulé katedrále Notre-Dame v Paříži vypukl v pondělí 15. dubna 2019 během rekonstrukce její střechy. (foto: Profimedia)

Zajímavosti

Bubliny metanu v jezeře Big Trail Lake. (foto: NASA, Sofie BatesCC BY-SA 4.0)

Věda
Historie

Magellanova mračna jsou trpasličí galaxie, které věrně provázejí Mléčnou dráhu po dlouhé miliardy let. (foto: ESO, J. C. MuñozCC BY-SA 4.0)

Vesmír

Na mnoha snímcích Duhové hory můžete vidět nereálné barvy, které jsou výsledkem masivní barevné saturace. Tato fotografie je jen mírně upravený záběr pořízený za hezkého počasí. (foto: Shutterstock)

Příroda

Standardní skotská se destiluje dvakrát a na její chuti se vedle surovin podepisuje i tvar kotlů. (foto: Shutterstock)

Zajímavosti

Nové časopisy Extra Publishing

RSSInzerceO serveru (Redakce)Partnerské weby
© Extra Publishing, s. r. o. 2007–2011. ISSN 1804-9907