Moskevské obchodní centrum: Moderní srdce ruské metropole

07.08.2013 - Jan Miklín

Moskva, to nejsou jen „nadýchané“ věžičky Kremlu a pravoslavných chrámů nebo betonová panelová architektura z dob komunistického režimu. Symbolem „nové“ Moskvy jsou mrakodrapy mezinárodního obchodního centra


Reklama

Výstavba čtvrtě ze skal a oceli, někdy označované za „město ve městě“, byla schválena již roku 1992. Staveniště o rozloze okolo 60 ha leží na Krasnopresněnském nábřeží, asi 4 kilometry západně od Rudého náměstí, na místě dřívějších opuštěných továren. Celkový dohled nad stavbou vykonává architektonické studio č. 6 pod vedením Gennadije Siroty, ale každá stavba má vlastního architekta i investora. Od centra za celkovou odhadovanou cenu 12 miliard dolarů si vláda slibuje vytvoření obchodní, nákupní a zábavní čtvrti, ve které se má každou chvíli pohybovat (ať už pracovně či na návštěvě) mezi dvěma až třemi sty tisíci lidí.

Až k nebesům

Stavby, které v obchodním centru vznikají, jsou převážně mrakodrapy. Jednou z výjimek a zároveň nejstarší budovou je Expocentrum, výstaviště z roku 1977, jehož rekonstrukce a přestavba skončila v roce 2008.

První dokončenou stavbou byla Věž 2000, třicetipatrová kancelářská budova dokončená koncem roku 2001 po pěti letech výstavby. Stojí na jižním – tedy opačném – břehu řeky a s hlavním areálem centra ji spojuje více jak dvěstěmetrový most Bagration, pojmenovaný po rusko-gruzínském generálu z dob napoleonských válek a otevřeném v roce 1997, při 850. výročí založení Moskvy.

Nejvyšší stavbou je zatím rozestavěný východní mrakodrap z dvojice Věží federace s anténou, která má dosáhnout výšky 509 m a stát se tak nejvyšší stavbou v Evropě. Kompletně hotová je západní věž, obsahující šedesát tři pater.

Ze skla a oceli

Zatím však status nejvyšší stavby Evropy i moskevského centra zůstává mrakodrapu Mercury Tower, dostavenému letos a dosahujícímu výšky 339 metrů při pětasedmdesáti patrech. Poněkud nezvykle působí měděné opláštění budovy, které jí dává zvláštní, načervenalý lesk.

Dokončení celého komplexu je záležitostí příštích let, bude záležet i na dalších zdrženích, které – ať už vinou problémů technických nebo finančních – stavbu postihují. Zatím pouze v plánu je také dokončení stanice metra, které mají komplex obsluhovat, a stavba vysokorychlostních tratí na obě moskevská letiště.

  • Zdroj textu:
  • Zdroj fotografií: Shutterstock

Reklama

Další články v sekci

Reklama

Reklama

Aktuální články

Hans Christian Andersen proslul jako autor dětských pohádek, sám ale trpěl nejrůznějšími fóbiemi.

Historie
Věda

Současná podoba RMC v afghánských misích.

Válka

Káně rousná (Buteo lagopus) má rozpětí křídel až 140 cm a bělavější zbarvení než naše káně lesní (Buteo buteo).

Příroda

Obrazec dlouhý 37 metrů s jasně viditelnými liniemi o tloušťce mezi 30 a 40 centimetry představuje kočku s natočenou hlavou. Vědci jeho vznik datují do let 200 až 100 před naším letopočtem.

Zajímavosti

Ledovec Silvretta ve švýcarských Alpách. Odborníci odhadují, že do konce století zmizí 95 procent ze současných čtyř tisíc alpských ledovců.

Věda

Nové časopisy Extra Publishing

RSSInzerceO serveru (Redakce)Partnerské weby
© Extra Publishing, s. r. o. 2007–2011. ISSN 1804-9907