Mrakodrapy budoucnosti: Vize futuristických staveb

27.03.2014 - Jan Miklín

Architektonický magazín eVolo pořádal už devátým rokem soutěž o nejlepší koncept mrakodrapu budoucnosti. Podívejte se na ty nejlepší návrhy z 525 projektů, které tvůrci ze 43 zemí světa do soutěže přihlásili


Reklama

Při procházení většiny vizualizací staveb budoucnosti je zřejmé inspirace přírodou. I když architekti využívají nejmodernější technologie a materiály, jejich koncepty často připomínají obří stromy. Dalším trendem je minimalizace vlivu na životní prostředí, případně snaha životní podmínky ve městech zrovna zlepšovat. Mrakodrapy dalších desetiletí by tak neměly sloužit jen k bydlení či jako kanceláře, ale také jako obří pračky vzduchu.

Zelená architektura

Příkladem spojení obou trendů je například návrh nazvaný Propagate od Kanaďanů YuHao Liu a Rui Wu. Tvar stavby je inspirován pórovitou strukturou, vyrobenou z materiálu schopného absorbovat oxid uhličitý. Ve spojení s dalšími materiály dodávanými strukturou stavby by měl tento mrakodrap sám růst.

Japonští a tchajwanští architekti zase navrhli mrakodrap pojmenovaný Climatology Tower, jež by měl vyhodnocovat městské klima a zároveň na nepříznivé situace reagovat ovlivněním vlhkosti v ovzduší. Zároveň by měl data ze svých senzorů posílat do sítě po celém městě tak, aby byla dostupná všem obyvatelům.

Ve službách lidí

Jiným směrem se vydali britští autoři věže Launchspire. Vychází z faktu, že na krátkých trasách (do 500 km) spotřebují dopravní letadla okolo 25 % paliva pouze na vzlet. Vertikální město s elektromagnetickým vypouštěcím akcelerátorem ve svém středu by mělo „vystřelovat“ letadla tak, aby ušetřily drahocenné palivo. Energie pro startovací zařízení by byla získávána z obnovitelných zdrojů v okolí věže, například vodních nebo slunečních elektráren.

Usnadnit a zatraktivnit bydlení v poušti by měl Písečný Babylon navržený architekty z Číny. Nadzemní věže připomínající svým tvarem palmy by získávaly sluneční energii a uvnitř nabízeli obytný prostor, zatímco v podzemí by měly být spojeny dopravní infrastrukturou.

  • Zdroj textu:
  • Zdroj fotografií:

Reklama

Další články v sekci

Reklama

Reklama

Aktuální články

Zajímavosti

Koncil v Clermontu. Papež Urban II. zde využil první kruciátu k vlastnímu zviditelnění.

Historie

Král Jiří VI. na inspekci bitevní lodi Duke of York

Válka

Staré známé léky mohou překvapit

Věda

Krabí mlhovina v nepravých barvách. Tato mlhovina, která je zdrojem rentgenového a gama záření, je pozůstatkem po supernově

Vesmír

Přibližná rozloha kráteru Yarrabubba v australské pustině.

Věda

Nové časopisy Extra Publishing

RSSInzerceO serveru (Redakce)Partnerské weby
© Extra Publishing, s. r. o. 2007–2011. ISSN 1804-9907