Mramor a žula: Velkolepé moskevské podzemí

12.12.2013 - Richard Guryča

Moskevské metro není největší ani nejstarší, drží však rekord v počtu přepravených lidí – denně ho využije osm až devět milionů cestujících. Měří téměř 306 km a jezdí na 12 linkách se 185 stanicemi


Reklama

Většina linek směřuje z okrajových čtvrtí města do centra, jedna je okružní. Pod centrem metropole jsou tunely raženy až 90 m pod zemí, v úsecích na sídlištích se však příliš hluboko pod zem nepouštěli. Ve středu města byly tunely metra koncipovány rovněž jako úkryty při bombardování.

Pro moskevské metro je typická honosná a velkolepá architektura jednotlivých stanic: nechybí mramor, žula, bohaté mozaiky a reliéfy. Charakteristickým znakem podzemní dráhy v ruské metropoli je rovněž poměrně značná vzdálenost mezi jednotlivými stanicemi – v průměru téměř dva kilometry. Cestující dopravuje na jednotlivých linkách více než čtyři tisíce vozů.

TIP: Královny podzemí: Které metro má více nej? V Moskvě nebo v New Yorku?

Přestože první plány podzemního dopravního systému v Moskvě vznikly už na přelomu 19. a 20. století, začala jeho výstavba až v roce 1932. První vlak vyjel na podzemní trať 6. února roku 1935, slavnostní otevření první linky se odehrálo 15. května téhož roku. Existují dosud nepotvrzené pověsti o údajném tajném paralelním metru, spojujícím Kreml se sídlem KGB a s generálním štábem armády. Čas od času se v podzemí objevují dosud neznámé chodby a bunkry ústící do systému metra, které pravděpodobně vznikly za Stalinovy éry.

Reklama

Další články v sekci

Reklama

Reklama

Aktuální články

Kterým směrem utíkají prchající srny? Jedna z mnoha otázek, kterou si kladl česko-německý výzkumný tým.

Příroda
Zajímavosti

Černá skříňka Země vyroste na blíže neurčeném místě na ostrově Tasmánie. Designem se podobá populárnímu Špicberskému globálnímu úložišti semen v Norsku.

Věda

Bohatá úroda chilli papriček na palubě ISS v experimentu PH-04.

Vesmír

Hugh O’Flaherty (1898–1963) zachránil za druhé světové války v Římě tisíce ohrožených lidí.

Historie

<h3>Praktické dílo pouště</h3><p>Kočovný život v mongolských stepích provázejí každodenní obtíže v podobě měnících se teplot, písečných bouří a dalších nebezpečí. Proto tam spatřil světlo světa tradiční oděv, který je nejen estetický, ale i praktický. Základ krojů pro muže i ženy tvoří „dél“: Hedvábný plášť přiléhající k tělu může přitom zároveň posloužit jako přikrývka, polštář či stan. Především lovci se proti chladnému počasí chrání kožešinami. Dekorativní klobouky pak dokládají příslušnost ke kmeni.</p>

Zajímavosti

Nové časopisy Extra Publishing

RSSInzerceO serveru (Redakce)Partnerské weby
© Extra Publishing, s. r. o. 2007–2011. ISSN 1804-9907