Může existovat život na exoplanetách u superobrů?

06.08.2014 - František Martinek

Astronomové předpokládají, že život může dlouhodobě existovat pouze na planetách obíhajících kolem „životodárných“ hvězd. Tyto hvězdy se dožívají vysokého věku (několik miliard roků) a jsou stabilní – jedná se především o hvězdy podobné Slunci (tzv. žlutí či oranžoví trpaslíci).

Hvězdní superobři žijí krátce, jsou nestabilní a vyzařují příliš velké množství energie. Při hmotnostech osmkrát až dvanáctkrát větší než Slunce jsou až milionkrát svítivější. Takovéto hvězdy na závěr svého života explodují jako supernovy typu II, přičemž odvrhnou velké množství své hmoty do okolí. Tím zničí nejen případný život na obíhajících planetách, ale i planety samotné (především ty na blízkých oběžných drahách). Pravděpodobnější je, že na planetách u takovýchto hvězd život neměl dostatek času na to, aby vůbec vznikl.

Za určitých okolností mohou po explozi supernovy vzniknout z odvrženého materiálu planety druhé generace. Na nich však nebudou existovat vhodné podmínky pro život.

Tajemství vesmíru 10/2013