Může existovat život na planetě u horké hvězdy?

20.06.2015 - Michal Švanda

V současnosti známe již více než dva tisíce extrasolárních planet. Drtivou většinu se přitom daří nacházet kolem hvězd slunečního typu, s efektivními teplotami v rozsahu 3 000–8 000 K. Pouze čtyři exempláře vědci objevili v blízkosti horkých hvězd, přičemž tři z nich patří nejspíš mezi horké jupitery. Jde částečně o artefakt detekčních metod: na horké hvězdy se totiž vyhledávací projekty nezaměřují mimo jiné proto, že je pátrání v jejich okolí svým způsobem obtížné.

Nicméně lze očekávat, že dříve či později u nich objevíme i planety zemského typu, přestože podle současných představ je vznik terestrických těles v blízkosti horkých hvězd méně pravděpodobný než u hvězd slunečního typu. Takové prostředí by však bylo více než nepřátelské pro život, jak jej známe. Okolí horkých hvězd neustále zaplavuje velká dávka sterilizujícího ultrafialového záření (což je dáno pouhou teplotou hvězdy) a permanentně od nich plyne mohutný hvězdný vítr plný ionizovaných částic.

Přesto i v jejich blízkosti najdeme tzv. obyvatelné zóny, kde hypoteticky může existovat voda v tekutém skupenství. Vzhledem k překotnému vývoji horkých hvězd se však tyto zóny rychle proměňují, a nedávají tak životu dostatek času na vznik a rozvinutí. Organismy by zmíněný proces musely absolvovat řádově za desítky milionů let, přičemž na Zemi trval podle biologů asi miliardu roků.

Tajemství vesmíru 11/2014