Může se hvězdokupa stát galaxií?

22.09.2014 - Michal Švanda

Galaxie vznikly kolapsem látky v raném vesmíru. Zřejmě se nejprve vytvořila supermasivní černá díra, která kolem sebe soustředila velké množství hmoty, z níž vznikla galaktická výduť a posléze i disk galaxie a okolní kulové halo. Až následně se v obřích rotujících galaxiích začaly vytvářet hvězdy, přičemž v halu se rodily po skupinách, dnešních kulových hvězdokupách. Vzhledem k odlišnému vývoji je tedy zřejmé, že hvězdokupa se galaxií stát nemůže.

Někdy je těžké určit, zda je seskupení hvězd trpasličí sféroidální galaxií, nebo kulovou hvězdokupou. Astronomům pomáhá rozhodnout jednak chemické složení hvězd a pak jejich vzájemné rychlosti pohybu. Z nich vyplývá, že galaxie obsahují hvězdy s různým chemickým složením (které zřejmě vznikaly ve více generacích) a také vzájemné rychlosti hvězd jsou vyšší, což svědčí o přítomnosti temné hmoty. Podle moderních definic je přítomnost temné hmoty kritériem odlišujícím galaxie od hvězdokup.

Pokud přece jen astronomové odhalí temnou hmotu ve zjevné kulové hvězdokupě, domnívají se, že tato hvězdokupa vznikla „oholením“ trpasličí galaxie při těsném průletu kolem nějaké větší. Z galaxie se tedy zřejmě kulová hvězdokupa stát může.

Tajemství vesmíru 11/2013