Může za vymření dinosaurů temná hmota? Vědci tvrdí, že je to možné

18.03.2014 - Petr Broža

Tenký disk temné hmoty, který se nachází v okolí naší Galaxie, by mohl být spouštěcím mechanismem, který stojí mimo jiné za vymřením dinosaurů

Autoři této studie vycházejí z předpokladu, že k Zemi zamíří každých 35 milionů let zvýšený počet komet, planetek a meteoroidů. K tomuto názoru došli na základě pozorování impaktních kráterů, které se na Zemi dochovaly (i když, přiznejme si, jejich tento průzkum je zatím velmi neprůkazný). Za tuto periodicitu může podle nich nějaká „vyšší kosmická příčina“.

Někteří vědci předpokládali (či stále předpokládají), že by původcem mohlo být „zlé dvojče“ našeho Slunce, tajemná hvězda označovaná jako Nemesis nebo Hvězda smrti, která se vrací ke Slunci a svým gravitačním působení vytrhává z Oortova mračna komety a planety, které pak zamíří do vnitřní Sluneční soustavy.

Temná hmota v okolí Galaxie

Ve své studii teoretičtí fyzikové Lisa Randallová a Matthew Reece z Harvardu uvádí, že by tímto spouštěčem mohla být temná hmota. Sluneční soustava se kromě toho, že se otáčí kolem galaktického středu, pohybuje vůči rovině otáčení také nahoru a dolů. Jakmile se dostane z této roviny, prochází oblaky temné hmoty, které doprovází naši Galaxii. A ty by svým gravitačním působením měly narušovat Oortovo mračno.

Jejich model poukazuje na disk temné hmoty, který má mocnost zhruba 35 světelných let a hustotu okolo jedné hmotnosti Slunce na světelný rok – tedy dostatečně hustý na to, aby mohl svým působením narušit „poklidné“ Oortovo mračno a spustit „kometární roj“.

Na otázku, zda takový temný disk může existovat, by měla odpověď družice GAIA vypuštěná minulý rok. Ta má mimo jiné za úkol studovat gravitační působení v naší Galaxii.

Nature