Může Zemi pohltit černá díra? A která se nachází nejblíže?

08.10.2014 - Michal Švanda

Možnost, že Zemi pohltí nějaká malá černá díra nacházející se v její blízkosti, představuje častý námět sci-fi příběhů. Ve skutečnosti je však tento scénář jen málo pravděpodobný.

V okolí Země se nenachází žádná černá díra, která by se chystala naši planetu posvačit. Zde je navíc nutné poopravit představy o černých dírách jako nenasytných žroutech. Kdybychom náhle vyměnili Slunce za černou díru o stejné hmotnosti, na charakteru Sluneční soustavy bychom to nepoznali. Trajektorie planet obíhajících centrální těleso v dostatečně velké vzdálenosti jsou totiž dány především hmotností tohoto tělesa, nikoliv jeho typem. Planety, planetky, komety, vše by i nadále obíhalo hmotné centrum Sluneční soustavy, planetární systém by však byl bez energetického zdroje, což by jistě mělo na vlastnosti planet pozorovatelný vliv.

Pakliže by na černou díru nějaké těleso přece jen dopadlo, dopadlo by stejné těleso za stejných podmínek i na Slunce – tak jako některé komety Kreutzovy rodiny. „Hladový“ charakter černých děr se projeví až v případě, že se v jejich těsném okolí nachází látka, například plyn v akrečním disku. Zemi tedy hrozí jedině pohlcení od bludné černé díry, jejichž existence přirozeně není známa. Nejbližší známá černá díra se nachází poměrně daleko – zkolabovaná hvězda o hmotnosti asi dvou set sluncí zřejmě leží v centru hvězdokupy Trapéz v srdci Velké mlhoviny v Orionu, ve vzdálenosti 1 300 světelných let.

Tajemství vesmíru 12/2013