Můžeme určit barvu exoplanety? A co rozsah spektra?

21.03.2015 - Michal Švanda

Na rozdíl od výtvarných umělců představuje charakterizace „barvy“ kosmického objektu pro astronomy naprosto podružnou informaci, neboť barva nepatří k definovaným fyzikálním veličinám. Mnohem důležitější je proměření spektra, tedy závislosti zářivého výkonu na vlnové délce. Stanovení barvy se totiž stává nesmírně obtížnou úlohou pro objekty, které emitují záření o nejrůznějších vlnových délkách.

Pro příklad nemusíme chodit daleko: Slunce se nám zdá žluté, přestože maximum zářivého výkonu v jeho spektru najdeme kolem vlnové délky 550 nm, tedy v zelené oblasti spektra. Jupiter vnímáme v dalekohledu jako žlutý s tmavými pruhy, přesto se všeobecně přijímá, že jeho oblačné vrstvy zabarvují do červena sloučeniny fosforu. Většinou se však jedná o odražené sluneční světlo – vlastní záření planety bychom museli hledat v infračervené části spektra. Ani Neptun nespatříme v dalekohledu tak modrý, jak jej prezentují snímky kosmických sond.

Ze stejného důvodu je tedy zavádějící mluvit o barvách extrasolárních planet. Vzhled jejich spekter bude jistě záviset na chemickém složení jejich povrchů nebo atmosfér, přičemž pořídit takové spektrum není ani v současnosti jednoduché. Jistým způsobem zrekonstruovaná barva exoplanety může i v tomto případě vykazovat značné nepřesnosti. V atmosférách mnoha z nich se totiž téměř jistě nacházejí jinak zbarvené mraky, které mohou celkový barevný dojem značně zkreslovat.

Tajemství vesmíru 7-8/2014