Na barvě záleží: Šedá nemá sexappeal

27.01.2014 - Zuzana Teličková

Změnou jediného genu u pestrobarevné medaky japonské (Oryzias latipes) dosáhli vědci zbarvení této rybky na fádní šedou. „Odbarvení“ jedinci se okamžitě stali pro potenciální partnery neatraktivními

To ukazuje, že obvyklé zbarvení, které zahrnuje škálu od hnědé po oranžovou, je podle všeho klíčovým faktorem při výběru partnerů. „Pozorovali jsme, že větší úspěch měly vždy hnědé a oranžové medaky. Nyní se nám poprvé podařilo prokázat, že zásah do jediného genu může změnit jak sekundární pohlavní rysy, tak výběr partnerů pro páření,“ potvrdil vedoucí výzkumného týmu Shoji Fukamachi.

Šedé rybky však nebyly z reprodukce zcela vyloučeny, neboť se pářily mezi sebou navzájem. V případě oranžového zbarvení, způsobeného přítomností pigmentových buněk zvaných xantofory, byl efekt podobný. Geneticky upravené zářivě oranžové ryby preferovaly stejně zbarvené jedince, vzbuzovaly u nich hyperaktivitu a zcela ignorovaly ostatní medaky. Objev závislosti výběru partnerů na xantoforech do značné míry objasnil sexuální chování medak japonských a v budoucnu umožní další experimenty, zabývající se tímto aspektem života ryb.