Na cestě k Marsu: Přípravy jsou již v plném proudu

03.12.2014 - Martin Reichman

Věda, výzkum a technologie představují tři klíčové prvky, které mají dopravit lidskou posádku k Marsu

Cíle NASA pro příštích 15 let se nemění, tím hlavním je vyslání lidské posádky k Marsu do roku 2030. Této velkolepé pouti ale bude předcházet několik dalších dílčích misí, bez nichž by cesta k rudé planetě byla jen těžko představitelná.

Klíčové experimenty na ISS

Ačkoli to nemusí být úplně patrné, přípravy k vyslání lidské posádky k Marsu již běží v plném proudu několik let. Důležitá část příprav se odehrává na Mezinárodní vesmírné stanici, kde probíhají testy nových technologií potřebných k průzkumu vesmíru. Na konci listopadu na ISS proběhl vůbec první tisk z 3D tiskárny ve stavu snížené gravitace, technologie, která na Zemi už nikoho příliš nešokuje, je pro dlouhou cestu vesmírem naprosto klíčová. Umožní totiž astronautům vézt menší náklad náhradních dílů – v případě potřeby si je jednoduše vytisknou.

Na ISS se také intenzivně pracuje na pěstování plodin. Ty by jednak mohly poskytovat potravu astronautům a lze je využít i k výrobě kyslíku. Tento výzkum má opět přímou souvislost s cestou k Marsu a dalším objektům vesmíru.

Sondy, SLS i Orion

Samotné cestě k rudé planetě bude předcházet vyslání dvojice sond InSight a ExoMars Trace Gas Orbiter k jejímu povrchu a také odběr vzorků z planetky pomocí robotické sondy. Tato část by již měla být v režii nové supervýkonné rakety SLS a kosmické lodi Orion, s nimiž NASA počítá pro cestu na Mars.

Důležitý milník v cestě k Marsu čeká NASA již zítra, krátce po poledni našeho času totiž ke svému ostrému testu odstartuje kosmická loď Orion. Přestože jde o pouhý test, záleží na něm mnohé, právě Orion by měl být oním plavidlem, které lidskou posádku na povrch rudé planety dopraví.