Na Florida Keys vypustí miliony GM komárů. Viry by se měly bát

28.01.2015 - Stanislav Mihulka

V USA ještě nikdy nebyli tak blízko vypuštění geneticky upraveného hmyzu v bezprostřední blízkosti lidských obydlí

Pokud to dovolí americký Úřad pro kontrolu potravin a léčiv (FDA), tak britská biotechnologická společnost Oxitec založená výzkumníky z Oxfordu už letos na jaře vypustí miliony geneticky upravených komárů tropických (Aedes aegypti) v oblasti Key West, nejjižnějšího ostrova souostroví Florida Keys. Není to pochopitelně jen tak pro nic za nic. Vypuštění GM komárů je ve skutečnosti součástí boje proti hrozivým virózám, které tito komáři přenášejí.

Ve Spojených státech i jinde ve světě jsou totiž na vzestupu horečka dengue a chikungunya. V obou případech jde nepříjemná horečnatá onemocnění, které mohou provázet nebezpečné komplikace. Horečka dengeue je nechvalně známá jako „horečka lámající kosti“, může totiž vyvolat takovou bolest, že lidem připadá, jako by se jim lámaly kosti. Antibiotika na virózy nefungují, vakcíny proti těmto horečkám nemáme a asi jen tak mít nebudeme. Jestli mají nějaké slabé místo, tak to jsou právě komáři. Ani oni ale nejsou právě slabým soupeřem.

Geneticky upravení komáři proti nemocem

Na Florida Keys se proti komárům intenzivně aplikují postřiky. Jenže komáři tropičtí žijí usedle a jsou opakovaně zasahováni stejnými insekticidy. Proti většině z nich už jsou odolní. Společnost Oxitec vypěstovala komáry s vloženými kousky genů herpetického viru, bakterie E. coli, korálu a brukve. Potomstvo takto geneticky upravených komárů zahyne dřív, než stihne dospět.

Oxitec vypouští pouze samce, kteří se živí nektarem a nesají krev. Když se ale spáří s normální samičkou, tak z toho nic nebude. Podle Oxitecu to funguje velmi dobře. V experimentu na nepříliš vzdálených Kajmanských ostrovech během půl roku vypustili 3,3 milionu GM komárů a vedlo to k vymizení 96 procent jejich původní populace. Někteří obyvatelé Florida Keys se ale zřejmě víc bojí geneticky upravených komárů, než horečnatých viróz. Společnost Oxitec čelí nejen virům a komárům, ale i nesouhlasné petici se 130 tisíci podpisy.

AP, Wikipedia