Na Jupiterově měsíci se odehrály největší erupce v historii Sluneční soustavy

12.08.2014 - Martin Reichman

Tři extrémní erupce se odehrály na Jupiterově měsíci Io v srpnu loňského roku. Jedná se pravděpodobně o největší dosud pozorované erupce ve Sluneční soustavě

Jupiterův měsíc Io oplývá mimořádně silnou vulkanickou aktivitou. Je to dáno především obrovskou slapovou silou Jupitera a sousedících měsíců Europy a Ganymeda. Na jeho povrchu bylo objeveno několik set střídavě aktivních vulkánů a proudy lávy často zalévají jeho povrch. Přesto loňské erupce vědce překvapily.

Velké erupce se na Io objevují v podstatě každé dva roky, tentokrát ale došlo k sérii tří mohutných explozí v průběhu jediného týdne. První dvě exploze z 15. srpna vytvořily na jižní straně měsíce 10 metrů vysoký proud lávy, pokrývající až 130 km2 plochy. Další erupce, tentokrát v oblasti kaldery Heno Patera, pokryly lávou až 310 km2. Nejsilnější výbuch, který nastal 29. srpna, je vědci považován za jeden z největších, jaký kdy byl na Io pozorován.

Erupce na měsíci Io jsou pro vědce vítaným studijním materiálem, připomínají totiž prostředí, jaké panovalo na Zemi a na Venuši, v časech jejich raného formování.

• Zdroj fotografií: Katherine de Kleer, NASA