Na Měsíc se chce vrátit Rusko i Amerika, přidá se i Indie

26.02.2014 - Tomáš Přibyl

V poslední době se zájem o Měsíc postupně zvyšuje. Hnacím motorem je jistě úspěch čínského sondy Čchang-e 3. NASA by ráda vyslala robota, který by sbíral na povrchu horniny a získával z nich vodu

Spojené státy mají nyní u Měsíce dvojici sond: LRO (Lunar Reconnaissance Orbiter) mapující už od roku 2009 jeho povrch s rozlišením půlmetrových detailů a od prosince 2013 také LADEE (Lunar Atmosphere and Dust Environment Explorer) pro studium nesmírně řídké lunární atmosféry.

Další mise zatím zůstávají ve stadiu příprav: Indie chystá na rok 2016 přistávací sondu Chandrayaan 2 s vlastním robotickým vozítkem a Rusko hodlá navázat na svůj program Luna. Sondy Luna 25 a Luna 27 (v letech 2016 a 2019) by měly přistát v oblastech severního a jižního pólu, Luna 26 (2018) má zajistit dlouhodobý průzkum z oběžné dráhy. Luna 28 (2021) pak dopraví na Zemi vzorky horniny z polárních oblastí a Luna 29 (2023) ponese automatické vozítko.

NASA by ráda v roce 2018 poslala na Měsíc misi RPM (Resource Prospector Mission): automatického robota, který se experimentálně pokusí získat z tamní horniny vodu.

Tajemství vesmíru 3/2014