Na okraji Sluneční soustavy byla objevena nová trpasličí planeta

20.11.2015 - Martin Reichman

Vědci objevili nejvzdálenější trpasličí planetu naši Sluneční soustavy. V774104 dělí od Slunce třikrát větší vzdálenost než k Plutu

Vědcům z havajského osmimetrového Subaru Telescope se podařilo objevit nejvzdálenější trpasličí planetu Sluneční soustavy. Je jí objekt s označením V774104, nacházející se vzdálenosti 15,4 miliardy kilometrů od Slunce, tedy 103 astronomických jednotek (AU).

TIP: Kam až sahá vliv Slunce: Vznik a struktura Sluneční soustavy

Průměr nově objeveného trpaslíka činí asi 500 až 1 000 kilometrů. Trajektorie jeho oběžné dráhy doposud známá není a není tak vyloučené, že se objekt pohybuje po podobně excentrické dráze jako například Sedna, která oběhne kolem Slunce jednou za 10 tisíc let. Vědci nicméně odhadují, že oběžná doba V774104 kolem Slunce může být několik set až tisíc let. Sluneční světlo k objektu V774104 dorazí za více než 14 hodin, přičemž na něj dopadá asi jen 1/10 000 slunečního záření v porovnání se Zemí.

Vědci zároveň objevili několik dalších malých těles, nacházejících se ve vzdálenosti asi 80 - 90 AU a ležících tedy mimo Kuiperův pás, který sahá „jen“ do vzdálenosti cca 55 AU.

Nature