Nahoď oblek! NASA slaví 50 let výstupů do vesmíru

03.06.2015 - Martin Reichman

Výstupem do vesmíru bývá označována veškerá činnost astronautů, která se provádí mimo kosmickou loď. Jedná se především o venkovní práce na kosmických stanicích nebo výstup astronautů na povrch Měsíce.

Prvním Američanem, který absolvoval výstup do vesmíru, byl 3. června 1965, Ed White během mise Gemini 4. White ale nebyl prvním astronautem ve volném prostoru, prvenství patří sovětskému kosmonautovi Alexeji Leonovovi. Ten 18. března 1965, připoután lanem a oblečen ve skafandru vystoupil do prostoru mimo mateřskou loď Voschod 2.

TIP: Skafandr - Vesmírné brnění v ceně až dvanácti milionů dolarů

Od té doby jsou výstupy EVA (Extra-Vehicular Activity) běžnou součástí pracovního režimu na kosmických lodích a vesmírných orbitálních stanicích. Populární se staly díky přímým televizním přenosům výstupy na povrch Měsíce, z nichž první uskutečnil kosmonaut USA Neil Armstrong při misi Apollo 11, 20. července 1969. Nový dokument NASA mapuje padesátiletou historii výstupů do vesmíru.