Náhradní díly lidského těla: Umělá vagína i nos

15.04.2014 - Jan Miklín

Uplynulý týden přinesl hned dvě přelomové zprávy ze světa implantátů, nahrazujících některé části lidského těla. Vědcům se podařilo „vypěstovat“ a voperovat nosní chrupavku i vagínu. Principem obou operací bylo rozmnožení patřičných buněk, vytvarování takto vzniklé tkáně a její voperování do těla pacientů

Mayer-Rokitansky-Kuster-Hauserův syndrom je choroba, projevující se absencí nebo výrazným zkrácením pochvy spolu s vadami či nepřítomností děložního hrdla a dělohy. Na celém světě se nemoc týká asi milionu žen, pro které je nemožné otěhotnět či mít pohlavní styk. Lékaři z Wake Forest School of Medicine vytvořili biodegradabilní pláty, na něž přenesli svalové a epiteliální buňky z těla čtyř pacientek ve věku 13 až 18 let.

Spokojenost pacientů

Po jejich rozmnožení byla výsledná tkáň upravena do tvaru podle proporcí každé z pacientek a voperována, načež vědci po dobu osmi let sledovali pacientky medicínsky i pomocí dotazníkových šetření. Z nich vyplynulo, že s novým orgánem byly ženy spokojeny a schopny normálního pohlavního styku. „Jsem skutečně šťastná, protože mám normální život,“ řekla jedna z pacientek. Doktor Anthony Atala dodává, že jeho studie „dokázala možnost rekonstrukce orgánů a jejich úspěšné fungování v těle pacientů.“ Podobný princip použil doktor i pro implantáty močového měchýře a trubice.

V případě nosních implantátů se vědci zaměřili na lidi, kterým byla v důsledku rakoviny kůže odstraněna spolu s nádorem velká část nosu. Dosud obvyklá léčba využívala transplantáty z jiných částí těla – uší nebo žebra. Oproti tomu tým doktora Ivana Martina ze švýcarské Bazilejské univerzity odebral chrupavčité buňky (chondrocyty) přímo z nosní přepážky. Po zhruba měsíci a půl, během nichž byly rozmnoženy, je vědci vytvarovali podle tvaru pacientova defektu a voperovali zpátky. „Úspěch této metody nám dává motivaci k jejímu použití u komplikovanějších případů, třeba u kolenního kloubu,“ říká dr. Martin.

• Zdroj fotografií: Wake Forest Institute for Regenerative Medicine, Department of Biomedicine at the University of Basel