Nálet na letiště Port Stanley, 1982: slavný úder přes půl oceánu

15.07.2015 - Miroslav Mašek

Operace Black Buck – bombardování argentinských pozic na Falklandech byly ve své době nejdelšími leteckými misemi v historii. Jen let k letišti Port Stanley trval neuvěřitelných 15 hodin a 45 minut


Reklama

Po vypuknutí britsko-argentinské války o Falklandy v dubnu 1982 bylo oběma stranám jasné, že klíčovým faktorem se stane vzdušná převaha. Proto v britském námořním svazu působila dvojice letadlových lodí a proto hrálo důležitou roli Argentinci obsazené letiště u Port Stanley, hlavního města Falkland. Jeho dráha sice nebyla vhodná pro provoz těžkých proudových letounů, ale existovala možnost prodloužení ocelovými rohožemi.

Vyřadit argentinské letiště náletem

Argentinské úderné letouny by pak nemusely proti blížícímu se britskému svazu startovat ze 700 km vzdálených základen na kontinentu, ale přímo z Falkland. I bez této úpravy bylo letiště Britům trnem v oku. Operovaly odsud transportní C-130 Hercules nebo bitevní IA-58 Pucará. Britské velení rozhodlo: letiště je třeba vyřadit náletem. Ale jak? Nejbližší základna Wideawake se nacházela na ostrově Ascension vzdáleném 6 200 km.

A bombardér Avro Vulcan B.2, který jako jediný z arzenálu Royal Air Force připadal v úvahu, měl poloviční dolet. RAF disponovala létajícími tankery Handley Page Victor K.2, avšak ty musely také startovat z Wideawake. Mohly tedy ve vzduchu předat jen tolik paliva, aby se samy zvládly vrátit, a byly tak schopny využít jen necelou polovinu svého doletu. A to vulcanu k dosažení Falkland nestačilo, navíc bombardérům musely tankery letět naproti i při jejich návratu.

Plánovači spočítali, že akci jednoho vulcanu musí zajišťovat 10 victorů, které mu budu palivo předávat sedmkrát! Aby úkol splnily, budou mnohokrát přetankovávat palivo i sobě navzájem. Přesto dostaly nálety zelenou a obdržely označení Black Buck.

Tím ale potíže neskončily, zastaralé bombardéry potřebovaly úpravy. Dostaly navigační systém a soupravu pro rušení radarů, závěsníky pro protiletadlové střely AIM-9 Sidewinder a protiradarové střely AGM-45 Shrike. Dlouho nepoužívané zařízení pro tankování za letu muselo být opraveno, vzhledem k délce letu došlo k instalaci chemických toalet. Úpravy začaly v horečném tempu 9. dubna, zároveň probíhal výcvik posádek, které nikdy předtím netankovaly ve vzduchu. Jako munici velení zvolilo pumy Mk.83.

Jediný bombardér a eskadra tankovacách strojů

Složitě naplánovaná mise začala 30. dubna 1982. Z Ascensionu vzlétlo 12 tankerů (10 pro akci, dva náhradní) a dvojice vulcanů (jeden náhradní). Primárnímu bombardéru se ale poškodilo těsnění kokpitu a nemohl dosáhnout operační letové hladiny, a tak se spolu s jedním záložním tankerem otočil k Wideawake.

K cíli tak směřoval jediný vulcan a 10 victorů bez jakékoli zálohy. Další problém představovalo nepříznivé počasí, kvůli němuž letouny spotřebovávaly více paliva. Na Wideawake tak tankery přistávaly s téměř prázdnými nádržemi.

Asi 650 km od Falkland vulcan osaměl, ve vzdálenosti 70 km od cíle vystoupal, aby se vyhnul protiletadlové palbě. Pilot Martin Withers zvýšil rychlost na maximum. Ráno 1. května ve 3.45 místního času se pumovnice otevřela a během pěti sekund ji opustilo 21 pum. Vulcan přeletěl letiště úhlopříčně, aby alespoň jedna bomba zasáhla přistávací dráhu. To se podařilo, navíc jedna poškodila řídicí věž.

Malé ztráty, velký šok

Překvapení bylo dokonalé, protiletadlová děla mlčela. Problémy provázely osádku i cestou domů – tankery jí musely vyrazit vstříc dříve kvůli vyšší spotřebě paliva. Benzin z poškozeného nástavce navíc znečistil čelní sklo, takže Withers přistál prakticky poslepu. Za akci byl vyznamenán Záslužným leteckým křížem DFC.

Následovaly další akce, při nichž vulcany útočily raketami Shrike na argentinské radary. Hodnocení náletů není dodnes jednoznačné. Žádný nepoškodil dráhu tak těžce, aby ji Argentinci nedokázali opravit. Na druhou stranu se jim nepodařilo prodloužit ji pro operace útočných A-4 Skyhawk. Jednoznačně pozitivní byl psychologický dopad. Argentince schopnost Britů zaútočit na takovou vzdálenost i ochota naplánovat komplikovanou akci šokovala. Demonstrovala argentinské vládě britskou odhodlanost získat Falklandy zpět i silou.

Reklama

  • Zdroj textu:

    Válka REVUE Speciál, Svět proudvých letadel

  • Zdroj fotografií: Wikipedia

Další články v sekci

Reklama

Reklama

Aktuální články

Opičí neštovice jsou onemocněním vyvolaným virem rodu Ortopoxvirus z čeledi Poxviridae. Virus se obvykle na člověka přenáší kousnutím, škrábnutím nebo přímým kontaktem s krví infikovaných živočichů. 

Věda

Nejvyhlášenějším resortem pro římskou smetánku bylo v antice Baiae.

Historie

První tank Heavy Mark I měl osmičlennou osádku, přičemž polovinu zaměstnaly motory a řízení stroje.

Válka

Ježura australská při hledání své oblíbené potravy – mravenců.

Příroda

Pěstitelskou doménou singapurské botanické zahrady se staly orchideje.

Zajímavosti

Utkání dvou černých děr

Tento snímek vznikl kombinací dat v oboru rentgenového záření z družice Chandra X-ray Observatory a fotografie ve vizuálním oboru, pořízené pomocí HST. Představuje galaxii NGC 6240, která je od Země vzdálena 400 milionů světelných roků a promítá se do souhvězdí Hadonoše.

Uprostřed snímku jsou dvě černé díry, které od sebe dělí vzdálenost 3 000 světelných let. Jsou viditelné jako jasné bodové zdroje rentgenového záření. Nakonec se pravděpodobně přiblíží k sobě a splynou v jednu velkou černou díru.

Co se stane, když se tyto exotické objekty začnou navzájem ovlivňovat, zůstává pro astronomy zatím hádankou. Jedno je však jisté: uvolní se při tom obrovské množství energie a do prostoru budou vyslány gravitační vlny. (NASA/CXC/MIT/C.Canizares, M.Nowak, CC0)

Vesmír

Nové časopisy Extra Publishing

RSSInzerceO serveru (Redakce)Partnerské weby
© Extra Publishing, s. r. o. 2007–2011. ISSN 1804-9907