Nanotechnologie pro rozkládání vody, poháněná slunečním zářením

06.09.2015 - Stanislav Mihulka

Nové zařízení rozkládá vodu pomocí nanočástic zlata na vodík a kyslik

Vodík bývá považován za palivo budoucnosti, dnes se však obvykle získává z fosilních paliv. Je možné ho vyrobit i z obnovitelných zdrojů, jako je třeba voda. To je ale náročné na energii a tudíž komplikované a drahé.

Co kdyby ale rozklad vody na vodík a kyslík pohánělo sluneční záření? Vědci Riceovy univerzity vymysleli důmyslnou nanotechnologii, která s pomocí nanočástic zlata přetváří sluneční energii na vysoce excitované, takzvané horké elektrony (hot electrons).

Horké elektrony jsou velmi užitečné a dají se použít i na rozklad vody. Problém je v tom, že se horké elektrony nesmírně rychle ochlazují a za pár triliontin sekundy vyzáří získanou energii ve formě tepelného záření. Polapené horké elektrony by mohly významně zvyšit účinnost přeměny slunečního záření na elektřinu v solárních panelech.

Rice University, Nano Letters