NASA chce dostat planetku na orbitu Měsíce. Už má několik kandidátů

02.04.2014 - Redakce

Americká NASA upřesnila své plány, jak chce dostat blízkozemní planetku na oběžnou dráhu Měsíce pro další studium. A hledá vhodného kandidáta

NASA nedávno zvěřejnila svoje plány na budoucích deset patnáct let. V nich uvádí, že kolem roku 2025 chce dostat na oběžnou dráhu Měsíce některou z blízkozemních planetek pro další studium. Přece jen k Měsíci a zpět se nám léta lépe než někam do dalekého vesmíru.

Nyní agentura hledá vhodný objekt, jehož odtáhnutí by bylo možno uskutečnit. „V tuto chvíli máme zhruba tucet planetek s velikostí okolo deseti metrů, které vyhovují našemu projektu,“ řekl Lindley Johnson, šéf projektu Near-Earth Object (NEO). „To ale neznamená, že by hledání bylo u konce. V tom budeme pokračovat ještě několik do doby, než začne přípravná fáze projektu.“

Primárním cílem projektu NEO je vyhledávání a sledování planetek, které by mohly svým nárazem ohrozit život na Zemi. Právě z nich NASA vybírá vhodný objekt pro odtažení k Měsíci. Jednak kvůli studiu a jednak proto, aby si vyzkoušela možnost odklonit nebezpečnou planetku z kolizní dráhy se Zemí.

K Měsíci odtáhne planetu robotická sonda. Než se tak ale stane, podnikne NASA k planetece jednu, možná několik výprav – stance se tak v rámci testů raketového systému SLS a nové kosmické lodi Orion, a to někdy po roce 2021, na kdy je naplánován první let s posádkou.