NASA sestavila speciální supertým: Do 20 let chce najít mimozemský život

24.04.2015 - Martin Reichman

NASA zapojila 10 nejprestižnějších univerzit a dva výzkumné ústavy do nového projektu s cílem nalézt do 20 let mimozemský život

V otázce hledání mimozemského života je americká NASA až nečekaně optimistická, Jeffery Newmark z divize EHPD (Explorers and Heliophysics Projects Division) dokonce prohlásil, že otázka nestojí „zda“ ale „kdy“ mimozemský život objevíme

NASA sestavila speciální tým, do nějž zapojila desítky vědců z nejprestižnějších amerických univerzit. Projekt dostal název NExSS (Nexus for Exoplanet System Science) a okamžitě se pro něj vžilo označení „Lovci mimozemšťanů“. NASA očekává, že toto interdisciplinární úsilí přinese nové a zcela konkrétní poznatky o možném mimozemském životě především na exoplanetách.

Lovci mimozemšťanů

Projektu se účastní celkem 10 univerzit a dva výzkumné ústavy. Každé pracoviště dostalo na starost svou vlastní oblast a vlastní úkoly. Arizonská státní má například pracovat na obyvatelnosti planet z pohledu chemie, Goddard Institut se bude věnovat obyvatelnosti na lokální úrovni, Yale a New Haven budou pracovat na nové generaci vysoce citlivých spektrometrů. Podle Ellena Stofana NASA již dnes ví kde hledat a má i potřebné technologie. Nic tedy úspěchu nestojí v cestě.

Cílem projektu NExSS ovšem není nalezení zelených mužíčků, NASA očekává nalezení mimozemského života ve formě mikrobů a bakterií. Velení celého vědeckého supertýmu dostala na starost známá lovkyně exoplanet Natalie Batalha. NASA očekává, že mimozemský život bude objeven během příštích 10 až 20 let.

jpl.nasa.gov