NASA hledá čerstvou krev: Startuje nábor nových astronautů

05.11.2015 - Martin Reichman

Vesmírné lety ke vzdáleným světům, cesta na Mars nebo práce na ISS. To jsou výzvy, které čekají na nové astronauty

Renesance vesmírného programu si žádá čerstvou krev. NASA má aktuálně k dispozici přibližně 300 astronautů, přičemž v aktivní službě jich je jen 47. Vzhledem k plánovaným projektům pro příští léta je tedy třeba vybrat a vycvičit nové adepty.

Podmínky na výběr jsou náročné - adepti musí mít bakalářský titul některé z akreditovaných vysokých škol nebo univerzit. Požadované zaměření je technika, biologické vědy, fyzika a matematika. Kromě diplomu je požadována minimálně tříletá kontinuální praxe. Pro piloty pak platí, že musí mít nalétáno alespoň tisíc hodin v pozici velícího důstojníka na stíhacích letounech.

Poptávka po nových astronautech souvisí jednak s plánovanými velkými misemi k Marsu ale také (a to především) s očekávaným nasazením soukromých dopravců na trase Země – ISS. Nové kosmické lodě SpaceX Dragon V2 i Boeing CST-100 Starliner pojmou na svou palubu až sedm astronautů. Boeing CST-100 by přitom měl první astronauty k ISS dopravovat již v druhé polovině roku 2017.

Přihlášky bude NASA přijímat od 14. prosince do poloviny února. Seznam kandidátů postupujících do užšího výběru má být oznámen v polovině roku 2017.