NASA má problém: Rusové zakázali Američanům používat své raketové motory

16.05.2014 - Redakce

V reakci na americké ekonomické embargo směrem k Rusku učinilo Rusko protitah: Zakázalo Američanům používat své raketové motory pro vojenské účely. Může to ovlivnit i běžné lety do vesmíru?

Velký negativní dosah může mít pro USA prohlášení ruského vicepremiéra Dmitrije Rogozina, který oznámil, že Rusko zakazuje export raketových motorů RD-180 do Spojených států a současně odmítá prodloužit společný projekt Mezinárodní vesmírné stanice do roku 2024.

„Rusko je připraveno dodávat motory RD-180 do USA, ale jen se zárukou, že nebudou využívány k vojenským účelům v rámci Pentagonu,“ oznámil Rogozin. Tyto motory přitom pohání například první stupeň rakety Atlas 5 společnosti United Launch Alliance (ULA), která vynáší výhradně vojenské satelity a další vládní náklad.

Tento krok je reakcí na sankce, které na Rusko uvalily Spojené státy a další země kvůli anexi ukrajinského Krymu a vojenským akcím, které Rusko pořádá na východních hranicích Ukrajiny.

Bohužel zasažen tímto zákazem není jen vojenský náklad, ale téměř každý aspekt amerického kosmického programu. Raketa Atlas 5 totiž vynesla do vesmíru například marsovský rover Curiosity nebo družici MAVEN. Atlasu 5 využívají také soukromé společnosti Boeing a Sierra Nevada Corp.

Americkou prioritou je nyní nezávislost na Rusku a její technice, zejména na raketách a lodích Sojuz, které v současné době jako jediné dopravují lidskou posádku na ISS.

Space.com/Universe Today