NASA našla hvězdu studenou jako severní pól. V našem sousedství

29.04.2014 - Redakce Tajemství vesmíru

Hnědý trpaslík, který se nachází jen sedm světelných let daleko, má povrchovou teplotu nižší než bod mrazu

Sonda WISE, která zkoumala v průběhu několika let celou oblohu a hledala nové objekty, sice nenašla ani desátou planetu, ani „zlé“ dvojče Země, Nemesis, za to objevila řadu nových objektů. Mezi nimi je i nejstudenější hnědý trpaslík, který se navíc nachází jen 7,2 světelného roku od Slunce.

Tip: Sonda WISE prohledala celou oblohu a našla řadu zajímavých objektů

Nejbližší hvězdný systém je Alfa Centauri, trojhvězda, jejíž součástí je i Proxima Centauri, nám nejbližší hvězda – leží ve vzdálenosti 4,2 světelného roku. Nově nalezený trpaslík WISE J085510.83-071442.5 je zatím nejstudenějším, jaký byl kdy nalezen – jeho povrchová teplota se pohybuje od minus 48 do minus 13 stupňů.

Hnědí trpaslíci jsou objekty, které jen o fous nedosáhly takové velikosti, aby mohly „vlastními silami“ zažehnout termonukleární reakce – nejsou na to dost hmotní. Jde o plynné objekty s charakteristickou hmotností mezi 10 a 80 hmotnostmi Jupiteru, nejsou však o mnoho větší než Jupiter. Předchozí nejnižší naměřená teplota hnědého trpaslíka činila okolo 20 stupňů.

Tip: Je hnědý trpaslík hvězdou?

Svižník na obloze

Sonda WISE byla schopna najít tento vzácný objekt díky tomu, že sledovala celou oblohu v infračerveném světle, a to v rozmezí šesti měsíců. Díky tomu, že se trpaslík nachází velmi blízko Slunci, se jeho poloha výrazným způsobem změnila. „Tento objekt se pohyboval velmi rychle,“ uvedl Kevin Luhman z Pensylvánské univerzity. „To nám řeklo, že se jedná o něco velmi speciálního.“

Díky kombinaci dat z teleskopů Spitzer a WISE a sledováním daného kousku nebe z dalších dalekohledů v delším časovém období bylo možné stanovit vzdálenost objektu pomocí paralaxy. Spitzer pak stanovil povrchovou teplotu trpaslíka. „Je pozoruhodné, že i přes pečlivé studium oblohy neznáme všechny sousedy našeho Slunce,“ podotkl Michael Werner z Jet Propulsion Laboratory. „To ukazuje, jak mocnými nástroji infračervené teleskopy Spitzer a WISE jsou.“

Planeta, nebo hvězda?

Hmotnost WISE J085510.83-071442.5 odpovídá troj- až desetinásobku Jupitera. Je to na dolním pomezí objektů, které považujeme za hnědé trpaslíky. Je také možné, že jde o planetu, která byla vyhoštěna ze svého mateřského hvězdného systému. Nicméně vědci objekt považují spíše za hnědého trpaslíka, kteří jsou ve vesmíru velmi běžní. Pokud by tomu tak skutečně bylo, šlo o jednoho z nejméně hmotných.