Mars Rover 2020: Nástupce Curiosity si bude umět vyrobit i kyslík

08.08.2014 - Redakce Tajemství vesmíru

Nové vozítko, které NASA pošle v roce 2020 na Mars, bude mít sedm hlavních přístrojů pro zkoumání rudé planety. Rover Mars 2020 tak nahradí svého úspěšného předchůdce Curiosity

Výbavu pro nové vozítko vybírali inženýři z NASA z 58 návrhů vědců z celého světa. Objem přihlášených návrhů byl proti minulosti dvojnásobný, což svědčí o tom, že se připravovaná mise těší nebývalému zájmu. Celkovou hodnotu nákladů na vývoj vybraných přístrojů vědci odhadují zhruba na 130 milionů dolarů.

Vozítko Mars 2020 bude vycházet z úspěšného modelu Curiosity, které přistálo na Marsu před dvěma lety. Novinka ale bude mít propracovanější, inovovaný hardware a nové přístroje k provádění geologických výzkumů a k výběru místa pro přistání lidské posádky na Marsu. Mezi novinkami je i přístroj pro výrobu kyslíku z atmosférického oxidu uhličitého.

Sedm hlavních přístrojů pro Rover Mars 2020:

Mastcam-Z – pokročilý kamerový systém s panoramatickými a stereoskopickými zobrazovacími schopnostmi. Mastcam-Z bude sloužit také pro určování mineralogického složení povrchu Marsu.

SuperCam – přístroj pro zobrazování a analýzu chemického složení a mineralogii. SuperCam bude také schopen vzdáleně detekovat přítomnost organických sloučenin v horninách a minerálech.

PIXL – rentgenový fluorescenční spektrometr a snímkovač s vysokým rozlišením pro stanovení elementárního složení povrchových materiálů na Marsu.

SHERLOC – spektrometr s UV laserem pro detailní analýzu minerálů a detekci organických sloučenin.

MOXIE – experimentální zařízení pro výrobu kyslíku z atmosférického oxidu uhličitého.

MEDA – sada senzorů, které budou měřit teplotu, rychlost a směr větru, tlak, relativní vlhkost prašnost.

RIMFAX – podpovrchový radar pro výzkum geologické struktury těsně pod povrchem Marsu.

Nové přístroje mají za úkol detailně zmapovat a analyzovat povrch a strukturu Marsu a připravit tak půdu, pro přistání lidské posádky na rudé planetě.