NASA připravuje další misi na Mars: InSight poletí už v roce 2016

23.05.2014 - Petr Broža

Sonda vypustí přistávací modul, který bude zkoumat nitro planety pomocí dosud nepoužitých nástrojů, například seizmických vln

NASA a její další mezinárodní partneři připravují novou misi, která se vydá k Marsu – Interior Exploration Using Seismic Investigations, Geodesy and Heat Transport, InSight. Právě byla schválena finální podoba přistávacího modulu a pomalu se začíná stavět první prototyp.

Tento statický modul bude studovat nitro planety pomocí sezimických vln. Cílem je dozvědět se maximum o struktuře kamenných planet, způsobu jejich formace, jaké mají jádro, plášť a kůru. Podobné nástroje nebyly na Marsu nikdy předtím použity.

Třínohý modul si bere inspiraci z Phoenix Mars Lander, jenž úspěšně přistál v oblasti pólu v roce 2008 a zkoumal zmrzlou půdu a led. Oproti tomu InSight přistane v oblasti rovníku. Jeho mise je naplánována na 720 dnů, tedy zhruba dva roky.

InSight odstartuje ze armádní základny Vandenberg v centrální Kalifornii v březnu 2016. Půjde o první meziplanetární misi, která začne svou cestu na tomto kosmodromu. NASA věří, že tato mise přispěje k uskutečnění většího cíle: přistání lidí na Marsu někdy po roce 2030.