NASA slaví: Před 25 lety se sonda Voyager 2 přiblížila poprvé k Neptunu

28.08.2014 - Martin Reichman

Je tomu 25 let, co se sonda Voyager 2 dostala do těsné blízkosti planety Neptun a přiblížila nám tak jeho tajemný svět. Přesně po čtvrtstoletí se k této planetě přiblížil jiný vesmírný cestovatel – sonda New Horizons

Historicky první průlet pozemské sondy kolem planety Neptun se odehrál 25. srpna 1989. Voyager 2 tehdy pořídil úžasné fotografie tohoto věčně zmrzlého plynného obra a jeho stejně chladného měsíce Tritona.

Návštěva odhalila několik zajímavých informací, zdokumentovány byly například obří bouře a větry ženoucí se rychlostí 1600 kilometrů v hodině po nehostinném povrchu této modré planety. Během svého průletu sonda také objevila Velkou tmavou skvrnu, která umožňovala spatřit nižší vrstvy atmosféry Neptunu. Snímky Tritona nám zase ukázaly, jak neuvěřitelně složitý je jeho vulkanicky aktivní povrch s kryovulkány chrlícími dusík až do výšky 8 kilometrů. Během průletu sonda odeslala k Zemi okolo 10 tisíc fotografií.

Výkon, který zatím nemá následovníky

Obrázky, které přinesl Voyager 2, jsou dodnes považovány za nejpřesnější informace, které o Neptunu a jeho měsíci Tritonu máme. Výjimečnost této mise podtrhuje i jedna aktuální zpráva. Právě v těchto dnech, se po 25 letech k Neptunu, resp. jeho orbitě, přiblížil jiný vesmírný cestovatel – sonda New Horizons, směřující k planetce Pluto.

Zatímco před čtvrtstoletím pořídil Voyager 2 snímky Neptuna ze vzdálenosti přibližně 10 milionů kilometrů, sonda New Horizons je od něj vzdálena 400× více (téměř 4 miliardy kilometrů); technicky vzato Neptun nemíjí, jen přetnula jeho oběžnou dráhu.

• Zdroj fotografií: Björn Jónsson