NASA staví novou kosmickou loď. Najde ale pro Orion nějaký pořádný účel?

22.01.2015 - Petr Broža

Zatímco u Apolla nebo raketoplánů bylo jasné, k čemu jsou stavěny a jak budou využívány, u Orionu se zatím staví „loď pro loď“. NASA sice deklaruje, že s ní poletí na Mars, její smysl je ale stále nejasný

Ačkoliv se startu nového kosmického plavidla NASA – lodi Orion – dostalo menší mediální pozornosti než listopadovému přistání na kometě, jedná se v americkém vesmírném programu o velmi důležitý milník. Po ukončení letů raketoplánů nemá Národní úřad pro letectví a kosmonautiku obrazně řečeno do čeho píchnout. Ano, Mars brázdí velmi úspěšný rover Curiosity, na cestě k planetce Ceres je sonda Dawn a k Plutu míří New Horizons, NASA však nedisponuje vlastním pilotovaným programem.

Orion není pro ISS

Zmíněná situace už trvá více než tři roky a ještě několik let trvat bude. Od roku 2016 či 2017 mají astronauti USA létat na Mezinárodní vesmírnou stanici v lodích soukromých amerických společností, do té doby však veškerý transport zajišťuje ruská strana se svými Sojuzy. A rusko-americké vztahy jsou nyní napjaté jako struny, takže se nabízí otázka, zda brzy něco nepraskne… Provoz Sojuzů se neustále zdražuje, přičemž Spojené státy nemají na výběr.

Loď Orion ovšem nebude vynášet lidskou posádku na nízkou oběžnou dráhu, kde operuje ISS. Má sloužit pro podstatně náročnější mise k mnohem vzdálenějším cílům. V plánu je průzkum planetky na orbitě Měsíce, kterou tam předtím přemístí robotická sonda, a časem snad i přistání na Marsu. Jenže v obou zmíněných případech jde o hudbu hodně daleké budoucnosti. Orion má za sebou první úspěšný test, na další si však počkáme: hlavní nosič – raketa SLS – totiž teprve vzniká.

Nevypočitatelná vláda

Jde zkrátka o příliš dlouhodobý plán, který se může ještě mnohokrát modifikovat: záleží například na dostupných finančních prostředcích od americké vlády, na změnách v administrativě (už jednou program Orion zrušili) či na případném zjištění, že let na Mars technicky nezvládneme – alespoň prozatím. Pak se může stát, že léta vývoje přijdou vniveč. Navíc jsou aktuálně stanovené cíle poněkud vágní a nejasné, jako by NASA sama nevěděla, co si s Orionem počít.

Americká kosmická agentura by se měla soustředit na krátkodobé a konkrétní úkoly, jež lze splnit snáz a s menším úsilím – třeba na nové dobytí Měsíce. Postupně by si při nich mohla osvojit vše potřebné pro náročnější mise. Osobně si nedokážu představit stavbu marsovské základny bez generálky na našem přirozeném satelitu, kam se posádka dostane během pár dní letu a kde by se případné potíže řešily daleko jednodušeji. Přejme proto Orionu, ať pro něj NASA ten správný cíl najde.