NASA vybrala 9 vědeckých přístrojů, které vyšle k Jupiterovu měsíci

27.05.2015 - Martin Reichman

Přestože do startu mise Europa zbývá ještě spousta času, NASA již vybrala, které z vědeckých přístrojů vyšle k tomuto Jupiterovu měsíci

Vesmírná sonda, která má zkoumat Jupiterův měsíc Europa, neodstartuje dříve než v roce 2020 (spíše v roce 2025) a minimálně 3 až 8 let jí potrvá samotná cesta k Europě. NASA již ale počítá, které vědecké přístroje na dlouhou cestu vyšle. Z 33 finalistů vybrala 9 přístrojů, které nejlépe pokryjí spektrum požadavků na průzkum Europy.

• Europa Imaging System (EIS) – dvojice kamer s vysokým rozlišením.
  • Mapping Imaging Spectrometer for Europa (MISE) – spektrometr určený k analýze povrchu Europy.
  • MAss SPectrometer for Planetary EXploration/Europa (MASPEX) – hmotnostní spektrometr pro výzkum atmosféry.
  • Plasma Instrument for Magnetic Sounding (PIMS) – přístroj pro zkoumání tlušťky ledu, hloubky a slanosti oceánů.
  • Interior Characterization of Europa using Magnetometry (ICEMAG): magnetometr spolupracující s PIMS.
  • Radar for Europa Assessment and Sounding: Ocean to Near-surface (REASON): radar pro podpovrchový průzkum.
  • Europa Thermal Emission Imaging System (E-THEMIS): multispektrální teplotní zobrazovač.
  • Ultraviolet Spectrograph/Europa (UVS): ultrafialový spektrograf pro zkoumání atmosféry.
  • SUrface Dust Mass Analyzer (SUDA): hmotnostní spektrometr pro analýzu pevných částic.

Přestože konkrétní podoba sondy ještě není známa, NASA již v minulosti uvedla, že by mohla vycházet z dříve uvažovaného konceptu Europa Clipper. Sonda by nebyla navedena přímo na oběžnou dráhu kolem Europy, ale obíhala by kolem Jupitera, podobně jako sonda Galileo.

Dráha sondy by ale byla stanovena tak, aby mohla často létat kolem Europy. V plánu je nejméně 45 průletů během 4 let, ve vzdálenostech od 2 700 až do 25 kilometrů nad povrchem. Mezi hlavní úkoly sondy bude patřit upřesnění informací o geologické stavbě Europy, o jejím podzemním kapalném oceánu a o tom, jestli jsou na tomto měsíci vhodné podmínky pro život.

• Zdroj fotografií: NASA, JPL-Caltech