NASA znovu obrací svůj pohled k Měsíci. Plánuje výcvikové kempy a kolonie

14.08.2014 - Martin Reichman

Z hlediska vesmírných vzdáleností je Měsíc pobřežním ostrovem a na rozdíl od vzdáleného Marsu se k němu dá dopravit ve směšně krátké době. Přesto od poslední návštěvy člověka na Měsíci uplynulo již 41 let

Je to již 52 let co tehdejší americký prezident John F. Kennedy prohlásil: „Rozhodli jsme se letět na Měsíc. Rozhodli jsme se letět na Měsíc v tomto desetiletí a vykonat další skutky ne proto, že jsou lehké, ale právě proto, že je to těžké.“ O sedm let později se Neil Armstrong a Edwin „Buzz“ Aldrin procházeli po povrchu Měsíce a zdálo se, že Měsíc se lidem otevřel dokořán. Poslední misí, při níž člověk vstoupil na povrch Měsíce, ale bylo Apollo 17, které na něm přistálo pouhé čtyři roky po Armstrongovi. Dveře tak dlouho otevřené nezůstaly.

Měsíc na druhé koleji

Pilotované mise na Měsíc se na dlouhou dobu dostaly mimo oblast zájmu NASA, která se v této době stále více zaměřovala na zkoumání hlubinného vesmíru a vysílání družic, sond a teleskopů. Časy se ale mění. Již program Constellation, vypracovaný v roce 2004 administrativou prezidenta George W. Bushe, měl přijít s plánem na vývoj nové generace kosmických dopravních prostředků. Zahrnoval vývoj nosných raket Ares I a Ares V, kosmické lodě Orion a lunárního přistávacího modulu Altair. Všechny uvedené prostředky měly sloužit k zásobování mezinárodní vesmírné stanice ISS ale také k obnovení pilotovaných letů na Měsíc.

S nástupem administrativy Baracka Obamy byl ale program Constellation odložen s tím, že opětovné přistání na Měsíci by nic nového nepřineslo. Vědci tak svůj zájem zaměřili směrem v té době nepředstavitelně vzdálenému Marsu. Plánů na dobytí Měsíce se ale chopili jiní. V roce 2010 oznámilo Japonsko svůj zájem vyslat na Měsíc humanoidního robota a své plány s Měsícem má také Čína, Rusko, Indie nebo Írán.