Následky obří kolize komety s Jupiterem jsou patrné i po 20 letech

23.07.2014 - Martin Reichman

Je to přesně 20 let co došlo k zatím poslední velké vesmírné srážce. V roce 1994 dopadlo na povrch Jupiteru více než 20 obřích úlomků komety Shoemaker-Levy 9

Všechny dostupné teleskopy NASA byly tehdy v pohotovosti. Havárii a její následky zaznamenal Hubbleův vesmírný dalekohled i sondy Ulysses a Voyager 2. V permanenci byla i sonda Galileo, která tou dobou byla ještě rok a půl cesty, k nevětší planetě naší soustavy.

Fascinující podívaná

Srážka komety Shoemaker-Levy 9 s Jupiterem byla fascinující týdenní podívanou, která byla pozorovatelná ze Země a to i bez speciálních hvězdářských dalekohledů. Některé záblesky byly viditelnější než jiný známý jev pozorovatelný ze Země –  300 let trvající hurikán, známý jako Velká rudá skvrna. Tento atmosférický hurikán přitom svou rozlohou dvojnásobně převyšuje velikost Země.

Kometa Shoemaker-Levy 9 byla objevena rok před její srážkou s Jupiterem. V březnu roku 1993 ji objevil manželský pár astronomů Shoemakerových, spolu s dalším amatérským astronomem Davidem Levy. Amatérští astronomové kometu objevili při porovnávání dvojice snímků pořízených Schmidtovým teleskopem na Mount Palomar Observatory. Pozdější snímky ukázaly, že se jedná o množství úlomků doprovázených prachovou stopou.

Vodní pára

Vědci se domnívají, že obrovská gravitace Jupiteru přitahovala kometu již desetiletí před vlastní srážkou. I dnes, 20 let po srážce, si Jupiter stále nese odkaz komety Shoemaker-Levy 9. Její ledový plášť zanechal ve stratosféře Jupiteru obrovské množství vody.

Sloupce vodní páry v horních vrstvách atmosféry Jupiteru byly poprvé zaznamenány infračervenou družici ISO (Infrared Space Observatory). Vědci přitom věděli, že voda nemůže pocházet z Jupiteru, neboť při postupu vody vzhůru, z hlubin atmosféry, není možné, aby vodní pára pronikla skrz tzv. „studenou past“, která odděluje stratosféru od viditelné oblačnosti v troposféře, nacházející se níže.

Na základě pozorování družice Herschel bylo později zjištěno, že jižní polokoule planety Jupiter obsahuje 2× až 3× více vody než severní. Většina odhalené vody se navíc nachází přesně v oblastech, kam v roce 1994 dopadly úlomky komety Shoemaker-Levy 9. Zajímavé je, že podobné stopy vody vědci našli i v atmosférách Saturnu, Uranu a Neptunu.

Svůj odkaz kometa Shoemaker-Levy 9 ale zanechala i na Zemi, i když méně hmatatelný než na Jupiteru. Filmové trháky Armageddon a Drtivý dopad, pojednávající o asteroidech mířících k naší planetě, přišly do kin jen 4 roky po dramatických událostech na Jupiteru.