Našly sondy Viking před 40 lety život na Marsu? Podle některých vědců ano

Vědec, který vedl biologické experimenty mise sondy Viking je přesvědčen, že jejich experiment objevil život na Marsu již před 40 lety. Přímé důkazy ale scházejí

17.10.2019 - Stanislav Mihulka

V sedmdesátých letech minulého století NASA vyslala na Mars dvě sondy Viking. Úspěšně přistály na povrchu rudé planety, kde zjistily mnoho zajímavého. Mimo jiné tam pátraly po místním životě, pomocí série relativně jednoduchých experimentů. Jeden z těchto experimentů nejprve vyšel jako pozitivní. Později se však jeho výsledky lišily a NASA experiment prohlásila za nepřesvědčivý.

Šlo o experiment nazvaný „Labeled Release“. Spočíval v tom, že sondy Viking nejprve nabraly vzorek marťanského substrátu a pak do něj přidaly roztok se živinami, které byly značené radioizotopem uhlíku. Zařízení pak sledovalo, jestli se v experimentu uvolňují plyny s radioaktivně značeným uhlíkem, což by podle vědců ukazovalo na přítomnost organismů, které zpracovaly živiny.

Experimenty sond Viking na Marsu

Jedna sonda Viking nabrala substrát na osluněném místě, druhá sonda pod kamenem. Oba experimenty hlásily detekci radioaktivně značených plynů. Když ale sondy zopakovaly experiment se stejným vzorkem po týdnu, tak už nedetekovaly nic. Odborníci NASA tehdy dospěli k závěru, že výsledky experimentu nic neříkají. Protože jiný experiment nedetekoval žádné organické látky, tak podle NASA v případě pozitivních výsledků šlo o chemickou reakci nebiologického původu.

TIP: Opožděný objev: NASA nejspíš omylem přehlédla důkazy o životě na Marsu

Jeden z tehdejších experimentátorů Gilbert Levin je ovšem přesvědčený, že tehdy vlastně objevili život na Marsu. Podle něj pro to svědčí rovněž řada nepřímých důkazů, a také zatím nikdo nevyloučil možnost, že by na Marsu život být mohl. Něco takového se ale dokazuje velmi obtížně.

Levinův názor je spíše okrajový a zatím neexistuje žádný spolehlivý důkaz o organismech na Marsu. V posledních letech se ale objevují další náznaky potvrzující teorii života na rudé planetě. Rover Curiosity zde například loni objevil organické látky a nedávno zase sedimenty, které napovídají, že Mars byl kdysi pokrytý solnými jezery.