Nastává sluneční maximum: Slunce mění magnetickou polaritu

16.08.2013 - Michal Hron

Hvězda uprostřed naší sluneční soustavy prochází důležitou částí svého jedenáctiletého cyklu. Nacházíme se zřejmě velmi blízko středu maxima sluneční aktivity. Polarita magnetického pole se totiž obrací

Aktivita Slunce stoupá a klesá v pravidelných jedenáctiletých intervalech. Polovinu cyklu aktivita narůstá, dalších zhruba pět a půl roku aktivita klesá. Maximum, jehož svědky právě jsme, patrně brzy dosáhne vrcholu své aktivity během příštích tří až čtyř měsíců. Tehdy se totiž na Slunci odehraje v nejvyšší fázi každého maxima je převrácení polarity magnetického pole. Pokud tedy vyjdou předpoklady vědců.

Slunce se zjednodušeně řečeno chová jakoby v sobě mělo obrovský tyčový magnet, má dva hlavní magnetické póly. A tyto póly se v průběhu přepolarizace prohodí. Severní magnetický pól Slunce je namířen směrem na jižní polokouli hvězdy. Zanedlouho bude ale mířit na sever. Poslední přetočení polarity Slunce nastalo v březnu 2001, aktuální změna polarizace je tedy mírně opožděna oproti očekáváním.

Magnetické pole zeslabí, na nějakou dobu zmizí a pak se opět objeví, ovšem s opačnou orientací. Je to běžná část slunečního cyklu. V průběhu přetočení se dá se očekávat o něco „bouřlivější“ kosmické počasí, které může způsobit polární záře, ale i poškodit elektrického vedení, pokud by byla aktivita slunce skutečně mimořádná.

Fakt, že vědci zaznamenali tento jev slouží jako dobré potvrzení toho, že sluneční maximum skutečně nastalo. Oproti dříve pozorovaným maximům sluneční aktivity byl vrcholek tohoto jedenáctiletého cyklu relativně nízko.

Proč se magnetické pole přepóluje, je pro vědce zatím tajemstvím. Sluneční magnetismus je složitý a dokud jsme neměli k dispozici družice pozorující Slunce z vesmíru, nevěděli jsme ani, který pól slunce je severní a který je jižní. Dlouho se póly označovaly jen znaky plus a minus.